Telegraaf Media Groep heeft over het jaar 2007 een recordwinst behaald van EUR 400,1 miljoen, ten opzichte van EUR 49,6 miljoen een jaar eerder. Dat heeft het bedrijf vrijdag voorbeurs bekendgemaakt. De recordwinst werd behaald door de boekwinst van EUR 405 miljoen op de verkoop van de belangen in SBS Broadcasting en Wegener. Het bedrijfsresultaat exclusief items kwam uit op EUR 53,3 miljoen, een stijging van 12% ten opzichte van een jaar eerder. Het geconsolideerde bedrijfsresultaat daalde met EUR 6,0 miljoen tot EUR 27,8 miljoen negatief. TMG stelt een dividend voor van EUR 1,00.
Verder herhaalde het bedrijf de doelstelling voor het behalen van een jaarlijkse omzet van meer dan EUR 800 miljoen in 2009 met een genormaliseerde EBITA-marge van 15%. In 2007 was de omzet EUR 738,8 miljoen met een marge van ruim 7%. De omzet kwam voor 49% uit advertenties, 40% uit abonnementen en losse verkoop, 6% uit distributie-opdrachten, 1% uit drukwerk voor derden en 4% uit overige bronnen.
Een fors deel van de margeverbetering moet in eerste instantie komen uit kostenreducties. De omzetgroei moet voor een belangrijk deel van digitale media (inclusief acquisities) komen en uit het behalen van een ‘fair share’ in de advertentiemarkt.
Voor dit jaar mikt TMG op een operationele marge van 9 tot 10%, voornamelijk te realiseren door kostenreducties, afstoten van verliesgevende activiteiten en in beperkte mate door acquisities. Daarbij geldt als aanname een lichte stijging van de advertentie- en oplage-inkomsten ten opzichte van 2007.
De eerste maanden van 2008 laten echter een ‘minder gunstige ontwikkeling’ zien. Wat betreft de advertentieomzet in print daalde de omzet ‘licht’ ten opzichte van de vergelijkbare periode in 2007. Daarmee wordt de trend doorgezet die in het tweede halfjaar van 2007 werd ingezet.
‘Indien en voorzover deze ontwikkeling representatief is voor geheel 2008 kan dit uiteraard van invloed zijn op de afgegeven verwachting voor 2008’, aldus het bedrijf. Financieel bestuurder Fred Arp noemt, tijdens een persconferentie naar aanleiding van de jaarcijfers, het komend jaar ‘uitdagend’. Het bedrijf stelt vooralsnog de doelen echter niet bij.
Bestuursvoorzitter Ad Swartjes zegt ‘concrete en minder concrete’ overnames te bekijken zonder daarbij namen te noemen. Hoeveel geld precies beschikbaar is voor acquisities kan hij niet zeggen.
Ook hoe de financiele middelen van de uitgever worden verdeeld, is nog niet duidelijk. Swartjes noemt onder meer de mogelijkheden van een dividendverhoging en een aandeleninkoop. Verder wordt gekeken naar een eventuele overstap op een ander papierformaat voor de krant. Ook daarvoor is geld nodig. [Novum/Radio.NL]