Telegraaf Media Groep heeft in het eerste kwartaal een ‘geringe daling’ in omzet laten zien. Dat blijkt donderdag uit de presentatie van de algemene aandeelhoudersvergadering. Er is sprake van een lichte daling in opbrengsten vanuit advertenties van printproducten, terwijl de oplage van print producten en radio een stijging wisten te realiseren.
Ondanks de ontwikkelingen over de eerste drie maanden van 2008 ziet de uitgever geen reden om de gestelde doelstellingen aan te passen.
Het bereiken van de doelstelling om dit jaar een EBITA-marge te behalen van 9 tot 10% is wel ‘meer uitdagend’ geworden, zo stelt TMG. Daarom gaat het bedrijf per direct ‘dieper ingrijpen in de kosten’. Hier valt onder meer te denken aan een personeelsstop en het afstoten van verliesgevende en onvoldoende presterende activiteiten.
Een positieve invloed zal dit jaar onder meer komen vanuit de verkoop van verliesgevende activiteiten, zoals Sky Radio Hessen, EDS – Frankrijk en Plus magazine – Zweden en een lagere papierprijs. Extra distributiekosten en een verhoging van de personeelskosten zullen juist een negatief effect op het resultaat hebben, verwacht de uitgever.
Voor het jaar 2009 handhaaft TMG de eerder gestelde doelstellingen. Het bedrijf streeft nog altijd naar een omzet van meer dan EUR 800 miljoen (2007: EUR 738,8 miljoen) en een genormaliseerde EBITA-marge van 15% (2007: 7,2%). [tbm/Novum/Radio.NL]