Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Radiostations reageren positief op luistercijfers

Het marktaandeel van Slam FM is doorgestegen naar 2.1% in de doelgroep 10 jaar en ouder. Met dit behaalde resultaat zet Slam FM de stijgende trend weer voort. De laatste drie cijfermetingen laten zien dat de groei er in zit. Stond het marktaandeel begin dit jaar nog op 1.9%, zo steeg het aandeel de vorige meting door naar 2.0% en nu naar 2.1% marktaandeel. Met 1.110.000 luisteraars per week bereikt Slam FM het hoogste aantal luisteraars ooit.

Inmiddels staat Slam FM op de tweede positie van de radiozenders onder jongeren 13 tot 19 jaar. Het marktaandeel binnen deze groep is eveneens doorgestegen naar een niet eerder behaald marktaandeel van 11,5%. John Lubach, sales director: “De stijgende cijfers laten zien dat Slam FM een steeds belangrijkere plaats inneemt in het leven van jongeren en jong volwassenen.“

BNR Nieuwsradio
BNR Nieuwsradio blijft het goed doen in de luistercijfers. Het ‘all time high’ van vorige maand is opnieuw gebroken, zo blijk uit het RAB/CLO luisteronderzoek. Het marktaandeel van BNR is nu 0,8% (was 0,7%). Ook het aantal mensen dat minimaal eenmaal per week naar BNR luistert, is toegenomen. Afgelopen maand kwam het weekbereik uit op 546.000 luisteraars (+10%). Het marktaandeel in de Business-to-Business (B-to-B) doelgroep kwam uit op 2,5% (+14%).

“Deze stijgende lijn is prachtig en laat zien dat steeds meer mensen het nieuws zoals wij dat brengen waarderen”, aldus Paul van Gessel, hoofdredacteur van BNR Nieuwsradio. “We zitten in een goede flow. Dat merk je in het hele bedrijf en dat slaat aan bij ons publiek. Nederland staat niet alleen achter oranje, maar ook achter BNR. Op naar de finale.”

Radio 538
Radio 538 is nog steeds het bestbeluisterde radiostation van Nederland. De nummer 1 van Nederland boekte in de maanden april en mei een marktaandeel van 11,8%. Wekelijks stemmen bijna 3,5 miljoen luisteraars af op Radio 538. Jan-Willem Brüggenwirth, algemeen directeur Radio 538: “De zomer had niet beter kunnen beginnen dan met deze megascore.”

Regionale radiozenders
De commerciële regionale radiozenders versterken opnieuw hun positie op de landelijke radiomarkt. Het marktaandeel groeide van 3,3% naar 3,7% in de meest recente Intomart-rapportage over de maanden april en mei. Jan Lagrouw van verkoopmaatschappij E Power: “Wekelijks stemmen er 1.5 miljoen luisteraars af op onze radiozenders. Een jaar geleden waren dat er nog 1 miljoen. Een stijging van 50% in één jaar tijd is een zeer sterke prestatie in een overvolle radiomarkt. Ik ben trots op mijn zenders dat zij de miljoenen aan marketingbudgetten van grote zenders pareren met een kwalitatief radioproduct, waar overduidelijk de kracht van de regionale radio wordt aangetoond.” [Radiowereld.NL]