Onderzoeksbureau Intomart GfK heeft vandaag (donderdag 25 september 2008) de meest recente luistercijfers gepubliceerd over de periode juli – augustus 2008. Uit deze cijfers blijkt dat Radio 538 marktleider is in deze periode met een marktaandeel van 10.7%, dit was 11.6%. Radio 538 is daarmee 0.9% gezakt. De rapportage is gebaseerd op een landelijke representatieve steekproef van 9.541 respondenten van 10 jaar en ouder. De gemiddelde luistertijd bedraagt in deze periode 2 uur en 45 minuten.
Radio 2 blijft op een tweede plek staan met 9.4%. Skyradio heeft nu een marktaandeel van 9.4%, dit was in de vorige periode 9.0%.
Overzicht Luistercijfers: juli – augustus
01. Radio 538 – 10.7% [11.6%]
02. Radio 2 – 9.4% [9.4%]
02. Skyradio – 9.4% [9.0%]
04. Radio 1 – 8.1% [7.6%]
05. Radio 3FM – 7.2% [7.9%]
06. Q-Music – 6.5% [7.4%]
07. Veronica – 5.8% [5.8%]
08. 100%NL – 2.7% [2.5%]
08. Radio 10 Gold – 2.7% [2.8%]
10. Radio 5 – 2.4% [2.5%]
11. Classic FM – 2.3% [2.1%]
11. Arrow Classic Rock – 2.3% [2.2%]
13. Slam FM – 2.2% [2.2%]
14. Radio 4 – 2.1% [1.9%]
15. Arrow Jazz FM – 0.8% [0.7%]
16. BNR nieuwsradio – 0.7% [0.7%]
17. Caz – 0.4% [0.4%]
18. Kink FM – 0.3% [0.2%]
18. TMF radio – 0.3% [0.3%]
20. Radio 6 – 0.3% – [0.2%]
— ORN – 13.6% [12.8%]
— CRN/E power – 3.9% [3.6%]
— Overige zenders – 6.2% [6.1%]
Stijgers: Skyradio, Radio 1, 100%NL, Classic FM, Arrow Classic Rock, Radio 4, Arrow Jazz FM, Kink FM, Radio 6.
Dalers: Radio 538, Radio 3FM, Q-Music, Radio 10 Gold, Radio 5.
Gelijk: Radio 2, Veronica, Slam FM, BNR nieuwsradio, Caz, TMF radio.
Kijk op www.Radiolog.NL voor een volledig overzicht. Op donderdag 16 oktober worden weer nieuwe luistercijfers gepubliceerd. Binnenkort worden ook de nieuwste luistercijfers van ORN bekend gemaakt.”
Update 100%NL
100%NL is volgens deze luistercijfers opnieuw gestegen naar 2,7% in juli-augustus (was 2,5% in juni/juli). Algemeen Directeur Dennis Korthouwer die vanaf 1 oktober 2008 wordt opgevolgd door ex-Skyradio directeur Carlo de Boer, is zeer blij met de nieuwe luistercijfers: “Nadat we begin dit jaar onze formule hebben gewijzigd zijn de luistercijfers verviervoudigd. Met deze laatste luistercijfers zijn we groter dan stations als Arrow Classic Rock en Radio 10 Gold.”
Update Radio 1
De Sportzomer heeft ook veel luisteraars naar de publieke nieuws- en sportzender Radio 1 getrokken. In de maanden juli en augustus is het luistertijdaandeel gestegen naar een totaal van 8,1%, een half procent hoger dan vorige maand. Na het EK voetbal en Radio Tour de France, was RadiOlympia de grote publiekstrekker voor de zender. In deze meting is ook de week van de nieuwe Radio 1 programmering opgenomen.
“Het is mooi dat de Nederlandse sportliefhebber Radio 1 weet te vinden tijdens de grote sportevenementen en onderzoek laat zien dat de luisteraar de wijze waarop NOS Langs de Lijn de verslaggeving verzorgt heel erg waardeert. Dit is echt de verdienste van de NOS ploeg in China.”, zegt Laurens Borst, zendermanager Radio 1.
“De luisteraar heeft ook langer geluisterd naar de programma’s op Radio 1. De gemiddelde luistertijd van 2 uur en 20 minuten per dag is de hoogste luistertijd in vier jaar tijd. De dynamiek van Radio 1 tijdens de sportzomer is de dynamiek die we met de nieuwe programmering ook in nieuws- en actualiteit laten horen. De zender is snel met het laatste nieuws maar heeft ook ruimte voor mooie, journalistieke portretten. Die mix is wat luisteraars aanspreekt”. Representatief onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau De Vos en Jansen in opdracht van Radio 1 liet zien dat 4,3 miljoen Nederlanders spontaan Radio 1 noemen als hen gevraagd wordt naar dé Olympische zender van Nederland. 92% van de Radio 1 luisteraars was positief over de kwaliteit van de uitzendingen en de programmering werd gewaardeerd met een cijfer 7,7.
Update Slam FM
Slam FM heeft het hoogste marktaandeel van 10,2% in de kerndoelgroep 16-24 jaar behaalt. Een groei van 30% ten opzichte van dezelfde meetperiode vorige jaar. Ook onder 13 -19 jarigen is het marktaandeel doorgestegen naar 12,0%. Een procentuele stijging van bijna 25% ten opzichte van dezelfde meetperiode vorig jaar. Ook bereikt men nu de meeste jongeren en jong volwassen. In vergelijking met dezelfde meetperiode vorig jaar zijn de bereikcijfers in de kerndoelgroep 16-24 jaar gestegen met 37%. In de groep 13 -19 jarigen bedraagt deze groei meer dan 60%. Jacqueline Bierhorst: “Slam FM heeft met de campagne ‘The Beat of Summer’ deze zomer opnieuw laten zien hét zomerstation van Nederland te zijn.” [Radiowereld.NL]