Geen alcoholreclame op TMF, Slam FM en TMF Radio

In 2009 worden drie zenders aangemerkt als jongerenzenders, dit zijn de tv-zender TMF en de radiozenders Slam FM en TMF Radio. Deze zenders mogen komend jaar geen alcoholreclame uitzenden. De Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (Stiva) laat jaarlijks vaststellen welke radio- en televisiezenders op basis van de kijk- en luistercijfers zijn aan te merken als jongerenzender. Een jongerenzender is een zender waarvan het publiek uit meer dan 25 pct minderjarigen bestaat.

Uitzending van alcoholreclame op TMF, Slam FM en TMF Radio zal als een overtreding van artikel 23 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RvA) aangemerkt worden. Op 1 januari 2009 treedt de nieuwe Mediawet in werking. In deze wet is een verbod voor alcoholreclame opgenomen tussen 06.00 en 21.00 uur. In 2008 waren de tv-zenders TMF, MTV, Nickelodeon en Jetix aangemerkt als jongerenzenders. Voor de radio was dit de zender Juize.FM.

Omdat het uitzenden van reclame voor alcoholhoudende dranken overdag wettelijk niet meer toegestaan is, is bij de analyse van de kijk- en luistercijfers alleen gemeten in het tijdvak tussen 21.00 en 06.00 uur. Tot en met 2007 werden de jongerenzenders vastgesteld op basis van de kijk- en luistercijfers van een hele dag. [Adformatie/Radio.NL]