ProSiebenSat.1 brengt Talpa’s ‘Utopia’ naar Duitsland

Talpa, het mediabedrijf van John de Mol, heeft het reality format ‘Utopia’ ook verkocht aan het mediaconcerns ProSiebenSat.1 Group. De Duitse versie van ‘Utopia’ zal zowel online als op televisie worden uitgezonden door Sat.1 en is een co-productie van Talpa met haar Duitse partner Schwartzkopff TV.

In Nederland is ‘Utopia’ inmiddels iets meer dan drie maanden te zien bij SBS6. Het programma, dat iedere werkdag wordt uitgezonden, heeft het marktaandeel van de zender in de vooravond vrijwel verviervoudigd. In de VS werkt Talpa Media USA nauw samen met de zender FOX om een Amerikaanse versie van ‘Utopia’ later dit jaar van start te laten gaan. In Turkijke is het format al verkocht aan Acun Ilıcalı, de media tycoon wiens productiebedrijf Acun Medya in de loop van het jaar een Turkse versie gaat uitzenden op TV8, Ilıcalı’s eigen kanaal.

Wolfgang Link, Managing Director van ProSiebenSat.1 TV Deutschland zegt: “Met de aanschaf van de rechten van ‘Utopia’ heeft SAT.1 het meest opwindende TV-format gekocht dat de markt op dit moment te bieden heeft. Een groep mensen gaat proberen om geheel op eigen kracht een ideale wereld te scheppen zonder noemenswaardige voorzieningen of inmenging van buitenaf. Zullen zij slagen of gaan ze dramatisch fallen?

Met dit opvallende sociale experiment, dat is gevat in een opwindende reality show, zullen wij onze vruchtbare samenwerking met Talpa en John de Mol voortzetten. Daarin zijn we gezamenlijk al zeer succesvol geweest, zoals blijkt met hitformats als ‘The Voice’ en ‘The Voice Kids’.”

John de Mol, de geestelijk vader van ‘Utopia’ voegt daar aan toe: “Voor ons is het geweldig nieuws dat SAT.1 ‘Utopia’ heeft omarmd en het programma in Duitsland gaat brengen. In de mediawereld is dat land toch echt de belangrijkste markt van Europa. Persoonlijk kan ik niet wachten om te beginnen met de productie van de Duitse versie van dit sociale experiment waarin alles draait om het van de grond af opbouwen van een nieuwe wereld.”

Utopia
Utopia is een groep mensen die hun huidige leven vaarwel zeggen om hun eigen ideale samenleving te creëren en daarbij ook een bekende Nederlander willen worden. Het enige dat zij tot hun beschikking hebben, is een grote lege schuur, een kluis met wat startkapitaal, een telefoon met een klein beltegoed, aansluitingen voor gas, water en electriciteit plus een paar koeien en kippen op een stukje land. Dat is alles. De inwoners bouwen een compleet nieuw bestaan op, in een omgeving waar geen regels zijn, geen wetten en geen faciliteiten. Over ieder aspect van hun nieuwe leven moeten zij zelf beslissen. Wat zal de uitkomst zijn? Ultiem geluk? Of complete chaos?

Talpa Holding
Talpa Holding, gevestigd in Laren, is de onderneming die een aantal belangrijke activiteiten van John de Mol omvat. In de afgelopen jaren heeft Talpa Media naam gemaakt als succesvol ontwikkelaar, producent en distributeur van programma’s, met name voor televisie.

Met Talpa Content beschikt de groep over haar eigen creatieve ontwikkelafdeling gericht op televisie formats en multimedia concepten. Genres zijn: reality, infotainment, entertainment, spelshow, drama, comedy, maar ook speelfilm.

Talpa Producties is het productiebedrijf van de groep. Talpa International legt zich toe op de wereldwijde verkoop van Talpa’s formats en afgeronde series. Ook beschikt Talpa Media over een eigen platenlabel: 8ball Music.

Televisie
Talpa is aandeelhouder in SBS Broadcasting Nederland, dat de TV-zenders SBS6, NET5 en Veronica exploiteert.

Radio
De radiozenders Radio538 en Slam FM zijn volledig eigendom van Talpa. Daarnaast heeft Talpa een minderheidsbelang in het radiobedrijf 100% NL, dat de gelijknamige zender en Radio 10 exploiteert.

In 2010 verwierf de onderneming een belang in de Russische TV-producent Mir Reality. In 2012 opende Talpa Media USA, het eigen productiebedrijf in Los Angeles. Met namen als Talpa UK, Talpa Italia en Talpa Nordic beschikt Talpa in een aantal belangrijke internationale televisiemarkten over fifty-fifty joint ventures met grote plaatselijke producenten. Het doel is in de betreffende markten gezamenlijk programma’s te produceren op basis van Talpa-formats in opdracht van plaatselijke zenders. Voorbeelden van dergelijke partners zijn: Shed Media in Groot Brittannië, Shine France in Franstalige Europese markten, Shine Iberia in Spanje en Portugal en Shine Australia in Australië en Nieuw Zeeland, Nordisk Film TV en Banijay Finland voor Scandinavië en Finland, Toro TV in Italië, Axel Springer’s Schwartzkopff TV in Duitsland en SPT Arabia voor Noord-Afrika en het Midden-Oosten. [Radiowereld.NL]

Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on email