Magic 105.4 mag zich opnieuw het best beluisterde lokale radiostation van Londen noemen, zo blijkt uit de luistercijfers over het laatste kwartaal van 2008 (oktober-december/wave 4), die RAJAR afgelopen donderdag publiceerde. De softpopzender wist zijn marktaandeel iets te laten stijgen, terwijl concurrenten als Heart en Capital FM flink in moesten leveren. Landelijk gezien blijft BBC Radio 2 aan kop.
Londen
Bij Magic 105.4 was het donderdagochtend vroeg al tijd voor champagne. Het station was voor het vierde kwartaal op een rij marktleider onder de lokale radiostations in Londen. Het marktaandeel van de softpopzender steeg licht naar 6,0%. Dit terwijl alle overige grote lokale station marktaandeel moesten inleveren. Vooral bij de popzender Heart, de hitzender Capital FM en de dancezender Kiss kwam de klap hard aan. Heart daalde met 0,7 procentpunt naar 5,0%, Capital met 0,6 procentpunt naar 4,8% en Kiss met 0,6 procentpunt naar 4,2%.
Ondanks het flinke verlies van Capital en Heart was er ook nog goed nieuws voor de beide zenders te melden. De ochtendshow van Capital FM met Johnny Vaughan en Lisa Snowdon is de best beluisterde lokale ochtendshow in de Britse hoofdstad. Wekelijks trekken Vaughan en Snowdon 879.000 luisteraars. Een plus van 17.000 luisteraars. De ochtendshow van Heart met Jamie Theakston en Harriet Scott was goed voor wekelijks 868.000 luisteraars (+100.000 Luisteraars). Neil Fox op Magic, die onlangs nog zijn contract verlengde, volgt met 813.000 luisteraars per week (+81.000 luisteraars).
Goed nieuws was er ook voor de urban zender Choice FM en de alternatieve jongerenzender Xfm, die beiden hun marktaandeel zagen stijgen. Xfm hoopt de stijgende lijn voort te kunnen zetten met de komst van veteraan Richard Skinner en de terugkeer van Ian Camfield.
Voor Absolute Radio was het afgelopen donderdagochtend een spannend moment. Het station kreeg namelijk zijn allereerste luistercijfers te zien. Eind september nam Absolute de plek in van Virgin Radio. In Londen scoort de zender een marktaandeel van 2,4%. Een verlies van 0,4 procentpunt ten opzichte van de laatste cijfers van Virgin. Volgens Absolute was de daling te verwachten en heeft dit mogelijk te maken met dat het publiek nog moet wennen aan de naam. Virgin was 15 jaar lang een begrip, terwijl Absolute net drie maanden bezig is.
Landelijk
Landelijk gezien blijft BBC Radio 2 aan kop bij de landelijke radiostations. Ondanks de rel rondom Jonathan Ross en Russell Brand is het marktaandeel redelijk stabiel gebleven. Het laatste kwartaal van 2008 scoorde het station een marktaandeel van 15,8%. Grote winnaar was Radio 4. De nieuws en informatiezender spinde garen bij de kredietcrisis en zag het marktaandeel omhoog schieten naar 12,4%. Een stijging van bijna een vol procentpunt.
Ook het ochtendprogramma ‘Today’ van Radio 4 deed goede zaken. Wekelijks trekt deze show 6,6 miljoen luisteraars. Een half miljoen luisteraars meer dan het voorgaande kwartaal. Today scoort hiermee de beste cijfers sinds de aanslagen van 11 september 2001.
Koning van de ochtend blijft vooralsnog Terry Wogan van BBC Radio 2 met wekelijks 7,96 miljoen luisteraars. Chris Moyles van BBC Radio 1 nadert weer langzaam en trekt nu wekelijks 7,3 miljoen luisteraars. Hierdoor steeg het totale marktaandeel van BBC Radio 1 naar 10,1%.
Net als de lokale cijfers voor Londen, vielen ook de eerste landelijke cijfers van Absolute Radio lager uit dan die van voorganger Virgin Radio. Absolute moest genoegen nemen met een marktaandeel van 0,7%. Desondanks was er ook nog goed nieuws het station. Absolute Radio is namelijk het station met het hoogste percentage aan digitale luisteraars. Buiten Londen luistert al 45% digitaal (via DAB, internet, satelliet of digitale televisie) naar het station in plaats van via de middengolf. Wanneer Londen meegerekend wordt, waar Absolute ook op FM te ontvangen is, daalt dit percentage naar 29%, maar dit is nog altijd hoger dan het landelijke gemiddelde van 18%.
Digitaal
De opmars van het digitaal luisteren naar de radio kwam in het laatste kwartaal van 2008 tot stilstand. Sterker nog: analoog luisteren (FM en AM) kende voor het eerst in jaren weer een lichte stijging. Want ondanks dat het Verenigd Koninkrijk voorloper is op het gebied van digitale radio, luistert nog altijd 68,6% analoog. Digitaal wordt het meest via Digital Audio Broadcasting (DAB) naar de radio geluisterd (11,4%), gevolgd door digitale televisie (3,2%) en internet (2%). [RS/Radio.NL]