Google stopt met verkoop reclamezendtijd radio

Google Inc, het moederbedrijf achter de populaire zoekmachine Google, stopt met het verkopen van reclamezendtijd voor radio. Google had gehoopt op de radio net zo succesvol te kunnen worden met reclameverkoop als op internet, maar ruim drie jaar na de introductie van Google Audio Ads is de service nog altijd niet rendabel. Daarom zal Google de verkoop van reclamezendtijd voor radio per 1 juni 2009 staken, zo meldt ‘Radio&Records’.

In 2006 stapte Google langzaam de radiowereld binnen door het bedrijf dMarc Broadcasting te kopen. dMarc Broadcasting stond in de Verenigde Staten bekend om haar geautomatiseerde platform waarmee adverteerders gemakkelijk hun advertenties kunnen inplannen en aanleveren bij diverse radiostations. Daarnaast kunnen de adverteerders gemakkelijk een overzicht krijgen met wanneer en op welk station hun spotjes te horen zijn. dMarc werd omgedoopt tot Google Radio Automation, terwijl het platform verder door het leven ging als Google Audio Ads.

Aanvankelijk leek het er op dat Google Audio Ads een succes zou worden, want er werd zelfs een contract afgesloten met Clear Channel, voor de verkoop van reclamezendtijd op 675 radiostations. In totaal liep het aantal deelnemende radiostations op tot boven de 1600.

Ondanks het grote aantal deelnemende radiostations werd Google Audio Ads niet het succes waarop Google gehoopt had. Adverteerders kozen toch liever voor een andere manier om hun reclamezendtijd in te kopen, waardoor Google Audio Ads nooit een belangrijke speler is geworden op het gebied van reclamezendtijd op de radio. Hierdoor leverde de service te weinig op voor Google en is besloten om te stoppen met Google Audio Ads. Adverteerders kunnen nog tot 1 juni 2009 reclamezendtijd boeken via deze service.

Door het stoppen van Google Audio Ads zal Google Radio Automation in de etalage worden geplaatst door Google. [RS/Radio.NL]

Gerelateerde berichten