BNR gaat tientjesleden werven

Het door de financiële crisis geraakte commerciële radiostation BNR Nieuwsradio gaat tientjesleden werven. Hoofdredacteur Paul van Gessel: “BNR bereikt 550 duizend luisteraars. Het is een loyale en betrokken groep mensen. Iedere werkdag leveren wij ze het laatste nieuws en scherpe opinie. Wij denken dat onze fans zo tevreden zijn dat ze graag lid van ons willen worden.”

Van Gessel benadrukt dat het belangrijk is dat er twee nieuwsradiostations in Nederland zijn. “Je hebt Radio 1 en het ondernemende broertje BNR. Die pluriformiteit is belangrijk.” De aanvoerder van BNR benadrukt het verschil tussen de twee zenders: “De publieke omroep krijgt van twee kanten geld, van de overheid en van adverteerders. Dat heeft BNR niet. Wij zijn 100% afhankelijk van reclame. In financieel zware tijden merken we dat meteen”.

Publieke omroep reclamevrij?
Afgelopen donderdag kondigde het radiostation officieel aan dat ze moet bezuinigen. “Het zou enorm helpen als minister Plasterk net zoveel lef toont als de Franse president Sarkozy en de publieke omroep zoals het hoort reclamevrij maakt. Dan komt er meer advertentiegeld naar ons,” zo meldt hoofdredacteur Paul van Gessel.

BNR zoekt tientjesleden
Maar zover is het (nog) niet en dus start BNR de tientjesledenactie. Wat BNR de donateur gaat aanbieden is nog niet duidelijk: “Misschien een grote fandag,” aldus Van Gessel. “Maar voorlopig bieden we 365 dagen goede radio; is dat niet al mooi genoeg?” Maar wat gebeurt er als BNR 50-duizend leden zou krijgen? Gaat de omroep dan voor een publieke omroepstatus? “Ik sluit niets uit,” zo zegt de hoofdredacteur. Maar wij willen graag een hele zender en geen uurtje per dag”. [Radiowereld.NL]