Kredietreclame op radio en tv krijgt verplichte waarschuwing

In kredietreclames op radio en tv moet vanaf 1 april 2009 een vaste voorgeschreven waarschuwing te zien en te horen zijn die door de Autoriteit Financiële Markten (AFM) is aangeleverd. Het gaat om de zin ‘Let op! Geld lenen kost geld’, die samen met een waarschuwingssymbool moet worden uitgezonden. Dat heeft de financiële toezichthouder maandag bekendgemaakt.

De waarschuwing moet de toenemende schuldenproblematiek te lijf gaan. Consumenten moeten zich zo bewust worden van de kosten en risico’s van leningen. De waarschuwing geldt voor alle leenreclames op televisie, radio, internet en in gedrukte media, zo maakte de financiële toezichthouder maandag bekend.

Uitgezonderd zijn reclames voor hypothecaire kredieten als die puur gaan over het kopen van een eigen huis. De AFM schrijft verder voor hoe die waarschuwing in reclames moet zijn opgenomen. Zo gaat het om de grootte van de tekst en het volume van de gesproken waarschuwing. Volgens de AFM vindt bijna negentig procent van de consumenten de maatregel een goed idee. [Novum/Radio.NL]

Gerelateerde berichten