GeenStijl manipuleert kijkcijfers

Weblog GeenStijl gaat de kijkcijfers manipuleren. Het weblog schrijft woensdag daarmee aan te willen tonen dat “het systeem vooroorlogs is, de selectie van de doelgroep niet deugt en de meting bovendien zeer fraudegevoelig is”. De reclamegelden die zenders krijgen, zijn voornamelijk gebaseerd op de kijkcijfers.

GeenStijl benaderde de afgelopen tijd mensen die meedoen aan de kijkcijfermeting van Stichting Kijk en Luisteronderzoek. 117 van 1245 huishoudens met een registratiekastje in huis hebben gezegd hun medewerking te verlenen aan het ‘experiment’ van GeenStijl. Het weblog rekent voor daarmee ongeveer 12 % van de kastjes ‘in handen te hebben’. Stichting Kijk en Luisteronderzoek is niet erg blij met de actie van GeenStijl en riep het weblog op die te staken.

In een video op het weblog vertellen enkele van de geselecteerde kijkers hoe zij af en toe de gegevens manipuleren door bijvoorbeeld op te geven dat zij tv kijken met 99 bezoekers. GeenStijl wil binnenkort een experiment doen, waarbij de kijkcijfergegevens gemanipuleerd moeten worden. Meer over het experiment is vrijdagavond om 22.30 te zien in het programma Powned (van GeenStijl’s aspirant-omroep) op Veronica en natuurlijk op GeenStijl.

Update
In een reactie laat SKO weten dat ze voldoende kwaliteitscontroles ingebouwd hebben in alle dagelijkse procedures binnen het kijkonderzoek om onregelmatigheden nu en in de toekomst tegen te gaan en de kwaliteit van panel op peil te houden.

Toch blijft het voor SKO nooit precies duidelijk in hoeverre de kijkers de cijfers hebben gemanipuleerd. De kijker kan zeggen dat men met twee personen naar een bepaald tv-programma heeft gekeken, maar ook met 99 andere mensen. [Radio.NL/Medianed]