Om inzicht te krijgen in de doelgroepen die TV-streams via het internet bekijken en welke dat zijn, is een samenwerking tussen Stichting KijkOnderzoek (SKO) en Stichting Internetreclame (STIR) opgezet. Sinds september 2008 wordt door SKO structureel gerapporteerd over het aantal opgevraagde streams van NPO en RTL. Daarbij is het echter onduidelijk wat het profiel van de kijker is.
STIR meet in een panel welke gebruikers welke websites bezoeken. Maar rapporteert nog niet over streaming TV gebruik omdat de informatie bij streams ontbreekt.
De samenwerking ziet er als volgt uit: De informatie die voor SKO-streaming aanwezig is (labels bij een stream) kan gebruikt worden in de registratie bij het STIR-panel. Het is dan mogelijk de streamstart terug te vinden in het surfgedrag van STIR panelleden. Hierdoor ontstaat inzicht in wie binnen het STIR-panel, welke SKO-streams bekijkt. De analyse zal plaatsvinden op het STIR-databestand van het eerste kwartaal van 2009. Nedstat BV en Intomart GfK zullen samen dit project uitvoeren in opdracht van STIR en SKO.
Bas de Vos (directeur SKO): “We zoeken altijd samenwerking met andere partijen als we daardoor beter inzicht kunnen verkrijgen in het gebruik van TV content door verschillende doelgroepen. Ongeacht via welke verspreidingswijze dat gebeurt.” Peter Wiegman (STIR): “Dit project biedt de mogelijkheid om na te gaan of dit een monitor zou kunnen worden voor Web-TV doelgroepgedrag, dat we nu nog niet meten.” De eerste resultaten zullen eind mei worden gepresenteerd. [Radiowereld.NL]