Radio 538 gaat momenteel aan kop tijdens de avondspits. Dit blijkt uit de cijfers van GfK Intomart over de periode maart/april 2009. Maar in tegenstelling tot de ochtend, waar Edwin Evers hoog en droog aan kop staat, is de concurrentiestrijd in de middag een stuk heftiger. Radio 538 wordt namelijk op de voet gevolgd door Radio 2 en 3FM, terwijl ook Q-music met een opmars bezig is.
Digitale deurmat
Nadat Radio.NL vorige maand al de luistercijfers van de ochtendshows op de Nederlandse radio publiceerde, ploften recent ook de luistercijfers van de middagshows van het afgelopen half jaar op de digitale deurmat. En die cijfers bevatten verrassende resultaten, zeker wanneer verder gekeken wordt in de doelgroepen.
Net als bij de ochtendshows kent ook de avondspits het probleem dat niet alle shows even lang duren. Bert Kranenbarg op Radio 2 en Menno de Boer op Slam FM beginnen bijvoorbeeld pas om 17 uur, terwijl Jeroen van Inkel op Q-music al om 18 uur stopt. Daarnaast is Lindo Duvall op 538 alleen van maandag tot en met donderdag te beluisteren, aangezien op vrijdag de Top 40 wordt uitgezonden, die ook nog eens om 18 uur eindigt. Radio.NL kijkt daarom naar de cijfers van maandag tot en met vrijdag van 16 tot 18 uur.
Overall
Radio 538 gaat momenteel met Lindo Duvall en de Top 40 aan kop tijdens de avondspits. Het radiostation scoorde de afgelopen periode een marktaandeel van 12,1%, een lichte stijging ten opzichte van een klein half jaar geleden. Op plek twee staat Radio 2 met het laatste uurtje Schiffers.FM en het eerste uur Knooppunt Kranenbarg met 11,0%. Het radiostation zakt hiermee weer langzaam naar het gebruikelijke marktaandeel in de middag, nadat rond de jaarwisseling even de 13,5% marktaandeel werd aangetikt tijdens de avondspits.
Bij 3FM hebben Coen en Sander duidelijk de stijgende lijn te pakken. Het afgelopen half jaar steeg het marktaandeel gestaag met een procentpunt naar 10%. Sky Radio kent tijdens de avondspits dezelfde trend als Radio 2. Nadat het marktaandeel tijdens de kerst naar bijna 10% steeg, zakt het nu langzaam af naar het normale marktaandeel. De laatste meting geeft 8.9% aan.
Jeroen van Inkel op Q-music deed het afgelopen half jaar ook goede zaken. Het marktaandeel van zijn show steeg tijdens de jaarwisseling van 6,8 naar 7,8%, maar daalde daarna weer wat. De afgelopen twee meetperiodes wist Van Inkel echter weer flink terrein te winnen, waardoor hij nu goed is voor 7,2%. Het marktaandeel van Rob van Someren op Radio Veronica valt daarentegen iets lager uit. 6,8% tegenover 7,2% van een half jaar geleden.
100%NL scoort met non-stop muziek momenteel een marktaandeel van 2,9%. Een lichte stijging ten opzichte van een half jaar geleden. De vraag is overigens hoe lang de avondspits nog non-stop blijft. Recent werd bekend dat alle vrouwelijke presentatoren op straat komen te staan. Zij zullen vervangen worden door voicetracks (opgenomen programma’s) met goedkopere deejays. Roland Snoeijer, programmadirecteur van 100%NL, zou hiermee het oude RTL FM gevoel willen terughalen.
Tenslotte volgen Radio 10 Gold (Menno Vroom) en Slam FM, met respectievelijk 2,2% en 2,1%.
20-34 jaar
Terwijl Radio 538 bij de overallcijfers duidelijk aan kop gaat, is dat in de doelgroep 20 tot 34 jaar iets anders. Daar woedt momenteel een flink gevecht met 3FM, waarbij de ene maand 538 aan kop gaat en de andere maand de publieke popzender. Momenteel trekt 3FM aan het langste eind met 23,4% tegenover 22,9% voor Radio 538. Beide stations worden overigens op ruime afstand gevolgd door Q-music met 11,7% marktaandeel. Minder goede cijfers zijn er voor Radio Veronica en Sky Radio. Veronica verloor in de doelgroep bijna twee procentpunt en blijft steken op 10,4%, terwijl Sky Radio bijna 3,5 procentpunt verloor en nu genoegen moet nemen met 4,7% marktaandeel.
Slam FM is tijdens de avondspits goed voor een marktaandeel van 4,2%, terwijl Radio 2 genoegen moet nemen met slechts 2,4%. Ook 100%NL noteert 2,4% marktaandeel, terwijl Radio 10 Gold genoegen moet nemen met 0,8%.
Luisterfeitjes
Voor de liefhebbers van cijfertjes volgen hier nog een paar luisterfeitjes. Bij de mannelijke luisteraars van 10 jaar en ouder staat 538 op één met 12,3% marktaandeel, gevolgd door 3FM, Radio 2 en Veronica. Bij de mannen tussen de 20 en 49 jaar doet Radio Veronica het bijzonder goed, maar moet nog net 538 en 3FM voor laten. Bij de vrouwen van 10 jaar en ouder staat 538 eveneens aan kop met 11,8% marktaandeel, maar nu op de voet gevolgd door Radio 2, Sky Radio en Q-music. Bij de vrouwen tussen de 20 en 49 jaar gaan echter 538, 3FM en Q-music aan kop. [RS/Radio.NL]