RTL Nederland klaar voor nieuw seizoen

RTL Nederland, marktleider op tv in de doelgroep Boodschappers 20 tot 49 jaar, is klaar voor het nieuwe seizoen. Afgelopen vrijdag is Bert Habets, CEO van RTL Nederland, tijdens de jaarlijkse presentatie voor adverteerders en mediabureaus uitvoerig ingegaan op de ontwikkeling van het totale media-aanbod van RTL Nederland in het nieuwe seizoen.

Bert Habets, CEO van RTL Nederland: “We hebben vorig jaar een aantal beloften gedaan aan de markt. Allereerst het versterken van onze core business televisie en behoud van onze sterke positie in de radiomarkt: het innoveren en bewerkstelligen van groei op digitaal gebied; het innemen van een positie in relevante nieuwe markten en het klantgerichter maken van onze organisatie. Een jaar later kan ik met trots zeggen dat we hierin zijn geslaagd. Dit succes willen we vasthouden door slimmer, sneller en efficiënter te blijven opereren. Zo kunnen we ons van de concurrent blijven onderscheiden. Want bij RTL is het primaire doel dat alle investeringen van de adverteerder zo effectief mogelijk zijn en echt het verschil maken. In de huidige economische context is dit belangrijker dan ooit.”

In de eerste zes maanden van dit jaar groeide het televisiemarktaandeel van RTL Nederland in de doelgroep boodschappers 20 tot 49 jaar met 7% naar 32,6% Daarnaast is de forse groei van RTL 4 met 2,7% naar 17,3% in boodschappers van 20 tot 49 jaar in dezelfde periode historisch te noemen. Het doortrekken van ‘RTL Boulevard’ en het lanceren van twee nieuwe programma’s uit eigen huis, ‘BN-ers In Het Park’ en ‘Ik Kom Bij Je Eten’, heeft tot nu toe veel kijkers gehad.

Bert Habets: “Dankzij de focus en creativiteit van de programmateams onder leiding van Erland Galjaard, Remko van Westerloo en Peter Lubbers is het ons ook gelukt om de profielen van onze zenders verder aan te scherpen. We hebben geïnvesteerd in kenmerkende programma’s die naadloos passen bij deze profielen. In juni werd de groei bekroond met het overall hoogste marktaandeel sinds tien jaar. Met onze creatieve unit RTL Concepts brengen we op een efficiënte manier vernieuwing bij onze zenders, regelmatig ook in samenwerking met onze adverteerders. De verbetering in de programmering van al onze zenders hebben duidelijkheid gecreëerd voor de consument. Dat heeft geresulteerd in de forse groei in marktaandeel van onze zenders die ook in de zomer sterk doorzet. In het nieuwe televisieseizoen wordt doorgebouwd op de huidige succesvolle koers maar wordt ook weer vernieuwd met ondermeer de introductie van ‘Let’s Dance’ bij RTL 4, ‘Over De Kook’ bij RTL 5 en de UEFA Europa League bij RTL 7.”

Ook op digitaal gebied heeft RTL een forse ontwikkeling doorgemaakt. Zo zijn er drie mobiele websites gelanceerd en is RTL Gemist vernieuwd, waardoor onder andere het aantal unieke bezoekers van het RTL netwerk is toegenomen in het afgelopen jaar (+68%). Over de toekomst zegt Bert Habets: “Wij blijven enerzijds focussen op efficiënt opereren en anderzijds op investeren en durven veranderen. We blijven hard werken aan ons aanbod op radio en televisie, de ontwikkeling van digital en het toepassen van onze kennis steeds meer toepassen op nieuwe markten, die interessant zijn voor de consument en dus ook voor onze klanten.” [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten