Luistertijd radio stijgt in dalende advertentiemarkt

De stijging van de gemiddelde luistertijd gaat onverminderd door. Sinds 2008 is er een structurele stijging te zien in het Continu LuisterOnderzoek. Net als in het eerste kwartaal is er ook een stijging in het tweede kwartaal, waardoor de luistertijd in het eerste helft 2009 gestegen is tot 3 uur en 14 minuten in de doelgrep 10 jaar en ouder. Dit is 3 minuten meer dan vorig jaar.

De mediabestedingen blijven ook in het 2e kwartaal onder druk staan en ook radio heeft met deze gevolgen te maken. De netto radiobestedingen zijn in het eerste half jaar gedaald met 15% (van € 124.930.000 naar € 106.200.000).

RAB-directeur George Bohlander: “Mede doordat radio op steeds meer platformen te beluisteren is, blijft de luistertijd onverminderd stijgen. Op 6 oktober zal RAB tijdens een In2Radio bijeenkomst de opmerkelijke resultaten bekend maken van het onderzoek naar het gebruik van de verschillende radioplatformen. De netto bestedingen blijven ook bij radio onder druk staan, waarbij er bij de radiobestedingen een aantal opvallende verschuivingen bij de adverteerdersbranches heeft plaatsgevonden.

De top 4 branches (transport, retail, financiële dienstverlening en overheid) zijn in het 1e half jaar qua belang vergelijkbaar. Vorig jaar was de financiële dienstverlening duidelijk nummer 1. Nu is transport de grootse branche bij radio. De auto-adverteerders zetten zwaar in op radio. Dit is tegengesteld aan de ervaringen van andere mediumtypen. Dit is het gevolg van de directe call-to-action die radio biedt en de uitstekende kostenefficiency en de snelle opbouw van bereik”. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten