Zoek
Sluit dit zoekvak.

Kranten zien inkomsten met 17% teruglopen in 2009

Nederlandse krantenuitgevers zullen in 2009 EUR1,35 miljard ophalen met inkomsten uit advertenties en abonnementen, 17% minder dan in 2008. Dat voorspelt onderzoeksbureau PricewaterhouseCoopers (PwC). De sterke daling is volgens PwC te wijten aan de ‘gratis cultuur’ op internet, terwijl de recessie de sector verder onder druk heeft gezet.

“Van dalende oplages was echter al voor de crisis sprake. Het is niet zozeer de crisis, als wel het veranderende gedrag van consumenten, en in hun spoor dat van adverteerders, dat de sector tot veranderingen dwingt”, zegt mediaspecialist Marieke van der Donk van PwC.

Van der Donk verwacht dat op lange termijn een aantal krantenmerken verdwijnt en dat betaalde oplages tot 2013 gemiddeld jaarlijks met ruim 2% zullen dalen. Volgens PwC zullen de advertentie-inkomsten van Nederlandse dagbladen vanaf 2012 weer licht aantrekken, maar wordt het hoge niveau van 2007, van EUR722 miljoen, niet meer gehaald.

Daar staat tegenover dat de digitale advertentiemarkt in de lift zit. Voor de komende vijf jaar voorspelt PwC een jaarlijkse groei in digitale advertenties van 6,4%. Van der Donk adviseert krantenuitgevers onder meer te stoppen met het gratis weggeven van “unieke en relevante content” en het neerzetten van het krantenmerk in verschillende kanalen. “Maar nog belangrijker: sluit de vijand in de armen, werk meer samen met erkende digitale nieuwsaanbieders”, aldus Van der Donk. Overigens is volgens PwC ook de tijdschriftenmarkt niet vrij van dalende inkomsten. Voor dit jaar voorspelt het bureau EUR831 miljoen aan inkomsten, 14,5% minder dan vorig jaar. [Dow Jones/Novum]

Gerelateerde berichten