News/talk/information is het populairste radioformat in de Verenigde Staten. Wekelijks stemmen er 53 miljoen luisteraars af op de vele praatzenders. Dit blijkt uit de studie die onderzoeksbureau Arbitron uitvoerde onder de naam ‘Radio Today 2009’. Country blijft met meest populaire muziekformat. Classic hits, wat niet verward mag worden met oldies (al is het verschil nauwelijks merkbaar) blijft het snelst groeiende radioformat.
Elke maand rapporteert onderzoeksbureau Arbitron de luistercijfers van een groot aantal regio’s (radiomarkten) van de verenigde Staten. Van elk station wordt dan netjes gerapporteerd wat de individuele prestaties zijn. Om inzicht te krijgen in welke formats er populair zijn in de gehele Verenigde Staten, publiceert Arbitron eens in de zoveel tijd landelijke luistercijfers per format. Omdat de laatste cijfers alweer dateerde uit het voorjaar van 2007, verscheen afgelopen week een nieuw onderzoek: ‘Radio Today 2009 – How America Listens to Radio’ met de stand van zaken van eind 2008.
News/talk/information aan kop
Uit het onderzoek blijkt dat news/talk/information het populairste radioformat is met een marktaandeel van 12,6%. Mede dankzij de verkiezingen maakte dit format een flinke groeispurt door, want in het voorjaar van 2007 bedroeg het marktaandeel nog 10,7%. Momenteel kent de Verenigde Staten 1583 radiostations op FM en AM die dit format aanbieden. Vooral tijdens de ochtendspits is dit format behoorlijk populair, doordat veel stations dan continu nieuws, weer en verkeer brengen. Maar ook tussen 10 en 15 uur scoort dit format goed. Dit komt mede doordat dan populaire spreekstalmeesters als Rush Limbaugh, Sean Hannity en Joe Scarborough te beluisteren zijn. En dat zorgt ervoor dat in bijvoorbeeld Los Angeles (KFI AM 640), Chicago (WGN Radio 720) en San Francisco (KGO News Talk 810) talkstations momenteel marktleider zijn.
Country populairste muziekformat
Door de sterke stijging van news/talk/information is country naar de tweede plek verwezen. Wel is dit format nog verreweg het populairste muziekformat met een marktaandeel van 12,5% (was 12,7%). Wekelijks stemmen er 56,2 miljoen luisteraars af op hun favoriete countryzender. En dat dit format populair is, is niet zo verwonderlijk, want wie wel eens door de VS gereisd is en naar de radio geluisterd heeft, zal ongetwijfeld opgemerkt hebben dat er één format is dat vrijwel overal te beluisteren is op de radio: country. In totaal kent de VS 1679 countryzenders op FM en AM. Het populairst in country in East South Central en North West Central, waar het circa 20% marktaandeel scoort.
Best of the rest
Adult Contemporary, ofwel popmuziek, staat op de derde plek van populairste radioformats met een marktaandeel van 8,2% (was 7,2%). Wekelijks stemmen er ruim 56 miljoen luisteraars af op de 1176 FM en AM stations die dit format aanbieden. Vooral tijdens het werk en op weg naar huis scoort dit format goed.
Pop contemporary hit radio (CHR/pop) staat momenteel op plek vier met 5,9% marktaandeel. Dit format scoort vooral erg goed gedurende de avonduren als er veel jongeren naar de radio luisteren. Na CHR/pop volgt classic rock met een marktaandeel van 4,7%. Het format is vooral populair in de doelgroep van 45 tot 55 jaar.
Classic hits snelst groeiende radioformat
Het snelst groeiende radioformat in de VS is momenteel classic hits. Het marktaandeel schoot omhoog van 2,8 naar 3,9%. Een stijging van bijna 40%. Classic hits is overigens niets meer dan een opgefrist oldiesformat. Veel radiostations schrijven zichzelf classic hits toe als format, omdat dit aantrekkelijker klinkt richting adverteerders, waar oldies veelal te boek staat als stoffig format waar vooral ouderen naar luisteren. De gemiddelde luisteraar zal echter nauwelijks verschil horen tussen classic hits en oldies. Laatstgenoemde format scoort een marktaandeel van 2,6% (was 2,9%). Populaire classic hits stations in de VS zijn momenteel (W)CBS FM in New York City (plek twee) en K-Earth 101 (KRTH) in Los Angeles (plek drie).
Leeftijd
Wat overigens niet verrassend zal zijn, is dat de populariteit van een format afhankelijk is van de leeftijd. Zo staat in de doelgroep 12 tot 17 jaar CHR/pop aan kop, terwijl country overheerst tussen 18 en 44 jaar. Vanaf 45 jaar gaat news/talk/information aan kop. Kijkend naar geslacht blijken vooral Adult Contemporary het goed te doen bij vrouwen, terwijl rock en sport vooral goed scoort bij mannen. [RS/Radio.NL]