RTL Nederland sluit 2009 naar tevredenheid af. De EBITA van RTL Nederland is in het afgelopen jaar gestegen naar € 72 miljoen (€ 70 miljoen in 2008). Deze stijging is mede te danken aan de vroegtijdige focus op kostenreductie die het mediabedrijf reeds in 2008 heeft ingezet voor de zenders RTL 4, RTL 5, RTL 7 en RTL 8.
Financieel
De omzet van RTL Nederland daalde naar € 371 miljoen (2008: € 436 miljoen), met name ten gevolge van een forse krimp van de televisie- en radioadvertentiemarkt in 2009. De toename van de EBITA is mede het gevolg van een reductie van de operationele kosten in 2009 en éénmalige herstructureringskosten van RTL Nederland in 2008.
Bert Habets, CEO van RTL Nederland: “De goede operationele performance gecombineerd met het proactief verlagen van de kosten, hebben met name in de laatste zes maanden van 2009 geleid tot een stevig herstel van het bedrijfsresultaat in het televisiesegment. We hebben meer met minder gedaan en niet afgewacht tot het economische tij zou keren. Die slagvaardigheid blijkt ook uit de vele nieuwe initiatieven in 2009, zoals nieuwe online platforms, de lancering van het eerste themakanaal RTL Lounge, de stap naar HD televisie en de verdere uitbouw van onze RTL Gemist-activiteiten. Uit de groei van ons marktaandeel op zowel de kijkers- als online markt blijkt dat we vanuit eigen kracht en met onze sterke merken onze marktposities verder hebben uitgebouwd in het snel veranderende medialandschap. De strategie van enerzijds kostenbeheersing en anderzijds investeren in nieuwe producten in combinatie met nieuwe markten betreden, is ook het uitgangspunt voor 2010. De aankoop van Radio 10 Gold en de start van het online voordeelplatform VanVoordeel.nl zjin daar de eerste bewijzen van.”
Operationeel
Door een verdere aanscherping van de positionering bleven de vier televisiezenders van RTL Nederland de concurrentie in 2009 ruim voor, zo meldt RTL Nederland. “In de doelgroep boodschappers 20 – 49 jaar werd met RTL 4, RTL 5, RTL 7 en RTL 8 een gezamenlijk zenderaandeel gerealiseerd van 32,3% (2008: 30,5%), een procentuele stijging van bijna 6%. Met name vlaggenschip RTL 4 droeg in grote mate bij aan dit succes. In de doelgroep van RTL 4 (boodschappers 20 – 49 jaar) werd in 2009 een zenderaandeel bereikt van 17% (2008: 14,9%), het hoogste jaarcijfer voor de zender sinds 2005. Ook voor RTL 5 was 2009 een bijzonder goed jaar. De zender groeide ten opzichte van 2008 met 5,5% naar 9,6% zenderaandeel in de eigen doelgroep 20 – 34 jaar. (gemeten door SKO over de hele week tussen 18:00 en 24:00 uur)
RTL Lounge
Op 2 oktober 2009 lanceerde RTL Nederland zijn eerste digitale televisiekanaal, RTL Lounge. De eerste maanden wist RTL Lounge een gemiddeld maandbereik te realiseren van 1.170.000 unieke kijkers in de doelgroep 6+. Het totale bereik in diezelfde periode was 2.080.000 unieke kijkers in de doelgroep 6+.
Radio 538
Radio 538 handhaaft zijn positie als marktleider in de luisterdoelgroep 20 tot 49 jaar met 16,2%. De banden tussen het radiostation en de televisieactiviteiten van RTL Nederland, met name bij RTL 5, zijn afgelopen jaar verder geïntensiveerd. Dit heeft onder andere geleid tot samenwerking rond Koninginnedag, Hotel 538, ‘X FACTOR’, ‘Ibiza 24/7’ en ‘Evers in Vancouver’. Eind oktober keerde het RTL-merk terug op de radiomarkt met de lancering van het digitale radiostation RTL Lounge Radio. De technische en programmatische ondersteuning wordt verzorgd door Radio 538.
Ook RTL Digital Media versterkte haar positie in 2009. Het aantal unieke bezoekers steeg met 32,4% naar 5,12 miljoen gemiddeld per maand volgens Sitestat. Gezamenlijk hebben zij ruim 868,3 miljoen pagina’s bekeken, waarvan meer dan 185,5 miljoen video’s. Een groei van respectievelijk 33,6% en 103,2% ten opzichte van 2008. [Radiowereld.NL]