Onderzoeksbureau Intomart GfK heeft vandaag (donderdag 22 april 2010) de meest recente luistercijfers gepubliceerd over de periode februari – maart 2010. De rapportage is gebaseerd op een landelijke representatieve steekproef van 10.442 respondenten. De gemiddelde luistertijd bedraagt in deze periode 3 uur en 21 minuten, dat is hetzelfde als in de vorige periode.
Uit deze cijfers blijkt dat Radio 538 marktleider is in deze periode met een marktaandeel van 10.7%, dit was 10.5%. Radio 2 staat op een tweede plek met 10.1%, dit was afgelopen maand 10.4%. Op de derde plaats staat nu 3FM met 9.0%, dit was in de vorige periode 8.6%.
Stijgers: Radio 538, 3FM, Q-music, E-power, Radio 10 Gold, Radio 4, BNR Nieuwsradio, Radio 6.
Dalers: Radio 2, Skyradio, Radio Veronica, 100%NL, Classic FM, Arrow Classic Rock, Radio Decibel, Kink FM.
Gelijk: Radio 1, Radio 5, Slam FM, Arrow Jazz FM, Overige zenders.
Kijk op www.Radiolog.NL voor een volledig overzicht van de afgelopen 10 jaar. Op donderdag 27 mei worden weer nieuwe luistercijfers gepubliceerd in opdracht van RAB. Binnenkort worden ook de nieuwste luistercijfers van ORN bekend gemaakt. Deze luistercijfers staan hier. [Radiowereld.NL]
Update
BNR Nieuwsradio
BNR heeft een all time high marktaandeel bereikt zo blijkt uit de jongste luistercijfers. Het Nieuwsradiostation van Nederland zag haar aandeel groeien tot 1,1%. “BNR zit in de lift en is voorlopig nog niet van plan uit te stappen,” aldus hoofdredacteur Paul van Gessel. “Vooral de young professionals weten ons beter te vinden. Deze ambitieuze groep mensen in de leeftijdscategorie 20 tot 34 jaar weten we steeds beter te bereiken.” Sinds de vernieuwde programmering in 2007 is het aantal luisteraars van BNR meer dan verdubbeld tot 731.000 (weekbereik).
Radio 6
De publieke zender Radio 6 verdubbelt het luistertijdaandeel in de periode februari-maart 2010. Het aandeel van de publieke soul en jazzzender stijgt naar 0.4%. Opmerkelijk is dat het radiostation in deze meetperiode niet alleen meer luisteraars trok, maar dat luisteraars ook veel langer naar Radio 6 luisterden.
“Ik ben erg blij met deze meting”, zegt Radio 6 zendermanager Wilbert Mutsaers. “Het laat zien dat de soul en jazz muziek van Radio 6 een publiek heeft. Zonder FM frequentie is het voor Radio 6 een uitdaging om luisteraars kennis te laten maken met de programmering. In toenemende mate lijken luisteraars langzaamaan het station te gaan ontdekken, onder andere door online en mobiel te luisteren en uiteraard via de kabel. Met De Zwarte Lijst presenteerde Radio 6 voor het eerst in Nederland het mooiste van de zwarte muziek en dat zorgde voor veel aandacht en enthousiasme. Ik nodig alle liefhebbers van soul en jazzmuziek uit om eens naar Radio 6 te gaan luisteren, elke dag heerlijke muziek”.