De voorspellingen van PwC dat de radiomarkt de komende vijf jaar niet zal groeien, kloppen niet. Dat zegt directeur George Bohlander van RAB, het Radio Advies Bureau tegen Adformatie. Bohlander kan zich niet vinden in de cijfers van PwC. De totale reclamebestedingen zijn namelijk gestegen volgens de directeur van RAB.
Volgens PwC zullen zowel de uitgeversmarkt als de radiomarkt de komende vijf jaar nauwelijks groeien. Dat meldde het bureau vorige week in zijn rapport ‘Entertainment & Media Outlook for the Netherlands 2010 – 2014’.
Bohlander zegt verbaasd te zijn over deze cijfers. “PwC trekt de verkeerde conclusies. Voor de totale reclamebestedingen wordt de komende vijf jaar een gemiddelde stijging verwacht van 2,7 pct en voor de reclamebestedingen in de radiomarkt zelfs 3,3 pct. Maar PwC telt in zijn rapport twee zaken op: bestedingen van consumenten (end-user spending) en reclamebestedingen. PwC verwacht de komende jaren voor radio bij de consumentenbestedingen een daling (-4,3%), maar bij de radioreclamebestedingen dus een flinke stijging. Dat geeft een verkeerd beeld.”
Bohlander vraagt zich af of PwC de markt wel goed kan inschatten. “Als je de historische PwC-cijfers van de reclamebestedingen vergelijkt met de netto bestedingen van Nielsen dan gaat het al fout. Voor dit jaar verwacht PwC dat de reclamebestedingen zullen dalen met -2,4 pct, terwijl Nielsen in het 1e helft 2010 een kleine stijging van 0,4 pct meet en een inschatting geeft van 0,7 pct.”
Met de radiomarkt gaat het dit jaar erg goed, zegt de RAB-directeur. “Radio is in de eerste drie kwartalen gestegen met 5 pct.” [Adformatie/Radio.NL]