Publiek dat als kritische nieuwsconsument suggesties aandraagt voor belangrijke nieuwsthema’s of invalshoeken bij het nieuws. Een redactie die, in constante dialoog met dat publiek, uiteindelijk de journalistieke inhoud van NOS op 3 bepaalt, waarbij de input van het publiek zwaar weegt. En onderwerpen die vervolgens vanaf meerdere kanten worden belicht.
Dat is de kern van het nieuwe NOS op 3 dat vanaf 2 mei primair te volgen is op internet en daarnaast te horen is op radio (3FM en de lokale omroep FunX) en te zien op televisie (Nederland 3).
Het nieuwe crossmediale platform NOS op 3 komt in de plaats van twee vertrouwde NOS-merken: NOS Headlines en het NOS Journaal op 3. De doelgroep van die beide programma’s vormt ook de doelgroep van het nieuwe NOS op 3. Het gaat om een grote groep nieuwsconsumenten die te omschrijven valt als ‘jong van geest’, ‘kritisch’, ‘betrokken bij wat er in de wereld gebeurt’ en ‘soms ook sceptisch’. En ze zijn gewend om een mening te vormen op basis van eigen nieuwsgaring.
De NOS op 3-redactie gaat deze groep kritische nieuwsconsumenten nadrukkelijk betrekken bij de journalistieke keuzes. Dat gebeurt via een continue dialoog met hen op verschillende social media als Facebook, Hyves, Twitter en YouTube. Daar wordt gediscussieerd over de onderwerpen die wel of niet gemaakt zouden moeten worden, over relevante invalshoeken en over de vragen die belangrijk zijn bij een onderwerp. Op basis van die input van het publiek is het de journalistieke verantwoordelijkheid van de redactie om NOS op 3 uiteindelijk inhoud te geven.
Het resultaat is dagelijks primair terug te vinden op de nieuwe NOS op 3-site, die 24 uur per dag de spil vormt van het crossmediale platform. Daar starten alle nieuwsverhalen, in en na discussies met het publiek, en daar komen ze uiteindelijk ook weer samen in de vorm van tekst, audio- en videobijdragen. Belangrijk daarbij is dat de nieuwsgebeurtenissen zoveel mogelijk worden belicht vanuit een ‘meervoudig perspectief’, oftewel van meerdere kanten worden bekeken. Dat gebeurt door eigen nieuwsgaring, maar ook door het plaatsen van links naar externe nieuwsbronnen.
Het nieuwe NOS op 3 vervult daardoor als het ware een gidsfunctie die verschillende meningen, visies bij elkaar brengt. Op basis daarvan kan de ‘NOS op 3-consument’ zo een eigen mening, of eigen waarheid, vormen over actuele thema’s. Het NOS op 3-nieuws is gedurende de dag ook te horen in 15 radiobulletins op 3FM en de lokale omroep FunX en in de avond (van maandag – vrijdag, ± 21.50 uur) te zien op Nederland 3.
De presentatie van de nieuwe ‘NOS op 3’-programma’s op radio en tv blijft in handen van vertrouwde namen. Nieuwslezers Fleur Wallenburg en Bart Jan Cune presenteren de meeste radiobulletins. Annechien Steenhuizen en René van Brakel vormen als vanouds afwisselend de gezichten op Nederland 3. Zij krijgen daarbij versterking van nieuwkomer Mustafa Marghadi. [Radiowereld.NL]