Zoek
Sluit dit zoekvak.

Ghetto Radio Kenia in de praktijk

“Het gaat erg goed met Ghetto Radio, een Nederlands initiatief in Kenia, sinds 2008 te horen in Kenia, Nairobi (Afrika)”, zo meldt Directeur Maarten Brouwer van Stichting Ghetto Radio. Met een jaarbegroting van ruim €250.000 draait het radiostation binnen 3 jaar volledig commercieel. Stichting Ghetto Radio als initiatiefnemer zet hiermee de toon in de nieuwe norm van ontwikkelingssamenwerking 2.0.

Ghetto Radio is als radiozender actief op een FM frequentie voor groot Nairobi, met een (mogelijk) bereik van ruim 5 miljoen mensen. De zender is opgezet met financiële ondersteuning van Oxfam Novib en Stichting Doen in 2007, vanuit de overtuiging dat een ontwikkelingsproject enkel succesvol genoemd kan worden als het op korte termijn op eigen (financiële) benen kan staan.

Binnen 3 jaar na opstart van de zender wordt een jaarbegroting gefinancierd met enkel commerciële advertentie-inkomsten. Er is een 100% lokaal management, een lokaal bestuur ter controle en een programmering die sociale issues combineert met populaire jongerencultuur.

Het financiële succes van Ghetto Radio wordt ondersteund door een onderzoek gepubliceerd in februari 2011 door Synovate onderzoeksgroep1. Het onderzoek toont aan dat Ghetto Radio in de top 3 van meest populaire radiostations is terecht gekomen, met tevens een 9% marktaandeel. Daarbij komt een Facebook populariteit van ruim 60.000 fans en meer dan 7 miljoen post views en comments per jaar.

Stichting Ghetto Radio, gebaseerd in Nairobi en Kenia, heeft volgens een onderzoek, uitgevoerd door TNO informatie- en communicatietechnologie2 in 2010, een “ongeëvenaarde prestatie” geleverd door een ontwikkelingsproject van boven de €200.000 in zeer korte tijd naar volledige zelfstandigheid te loodsen.

Studio
De studio zit in Nairobi, Kenia, in de wijk Ngara. Deze wijk houdt het midden tussen een arme buurt en een opkomende buurt. Het FM signaal op 89.5 FM wordt gezonden vanuit Limuru, een dorp 20 km buiten Nairobi gelegen op 2.100 meter (Nairobi ligt op 1.700 meter).

Het signaal bestrijkt volgens een woordvoerder volledig Nairobi met een 4KW transmitter en gaat van Naivasha tot ver buiten Kayole. Er is geen satelliet verbinding. Wel is de stream van de radiozender.

Marktaandeel 
Het marktaandeel van Ghetto Radio is 9% gemeten periodiek door onderzoeksbureau Synovate. Andere grote stations in Kenia zijn Kiss FM, Capital FM en Easy FM. Ghetto Radio haalt haar inkomsten binnen via reclame, grotendeels van grote commerciele bedrijven, zoals Coca Cola, Safaricom (telcom) etc. Ook is er een deel afkomstig van NGO’s die adverteren als voorlichtingscampagne.

In Kenia zijn 26 radiostations op de FM. Daarvan heeft Kiss FM het grootste bereik in leeftijd 15 tot 25 jaar (15%) en Capital (12%). Dit zijn stations die zich puur richten op de rijkere laag van de bevolking (voor reclame-inkomsten redenen). Ghetto Radio is met 9% marktaandeel het eerste station dat zich ook op de onderkant van de markt richt. “Bedenk daarbij dat de leeftijdscategorie 15-25 bijna gelijk is aan de totale bevolking, omdat bijvoorbeeld radio echt een jongerenmedium is en de gem. levensverwachting in Kenia niet boven de 35 jaar komt”, zo meldt een woordvoerder.

Vanuit Nederland verzorgen 4 mensen regelmatig radio programma’s die extra aandacht geven aan Afrikaanse urban music and culture. [Radiowereld.NL]