De gemiddelde luistertijd op radio blijft onverminderd stijgen. In het 1e half jaar 2011 is de luistertijd gestegen met 3 minuten en bedraagt bijna 3 1/2 uur per dag (3 uur en 28 min). De radiobestedingen op spotniveau liggen in lijn met het Q2 van vorig jaar (lichte stijging Q2 2011 € 58.170.000 versus Q2 2010 € 58.102.000). De top 5 branche scoort met uitzondering van de overheid positief.
Vooral Retail doet het goed volgens RAB op radio en is opgeklommen naar de 2e positie. Transport blijft voor radio de belangrijkste branche. De non-spot bestedingen zijn de afgelopen twee jaren gestegen. Opvallend is dat de non-spot bestedingen in het 2e kwartaal 2011 € 781.000 lager uitkomen dan 2e kwartaal 2010 (€ 3.097.000 versus € 3.878.000).
RAB Directeur George Bohlander: “De luistertijd blijft zich prima ontwikkelen en dit blijft natuurlijk het fundament van het succes van radio. Het radio luisteren op internet wordt steeds belangrijker en we zien ook een sterke opkomst van radiobeluistering op mobiele devices.
De spot bestedingen op radio zijn in lijn met het kwartaal van vorig jaar. Uit de overweldigende opkomst en de enthousiaste reacties bij de laatste RAB Masterclass bleek overduidelijk dat adverteerders en mediabureaus zeer positief zijn over non-spot Dit heeft in het 2e kwartaal nog niet geresulteerd in extra non-spot activiteiten. Uiteraard was het een kwartaal zonder grote evenementen, maar het is natuurlijk een gemiste kans voor adverteerders.” [RadioWereld.NL]