RTL Nederland heeft de beste bedrijfsresultaten ooit geboekt, meldt het televisiebedrijf woensdag. Het bedrijf heeft hiermee de hoge kijkcijfers weten om te zetten in klinkende munt. De omzet steeg in het eerste halfjaar met ruim 22 procent tot 233 miljoen euro. Het resultaat verdubbelde van 32 miljoen in de eerste zes maanden van 2010 naar 59 miljoen euro nu.
De RTL-zenders behaalden een marktaandeel van 34,1 procent in de doelgroep 20 tot 49 jaar, een stijging van negen procent. In de maanden januari, april, mei en juni werden records in marktaandelen uit de jaren negentig gebroken.
RTL is op alle dagen behalve zondag marktleider met programma’s als de Voice of Holland en X-Factor. De finale van de Voice behaalde een marktaandeel van bijna zestig procent.
RTL Lounge laat opnieuw groei zien en behaalde een gemiddeld bereik van 1,5 miljoen unieke kijkers per maand tussen 18:00 en 24:00 uur .
Radio
De radiozenders van RTL boerden ook goed. Radio 538 trok vierhonderdduizend luisteraars meer in een jaar, zo blijkt uit de meest recente luistercijfers (mei-juni 2011). Er zijn nu bijna vijf miljoen luisteraars (4.986.000 luisteraars) die afstemmen op de muziekzender van tien jaar en ouder per week. Ook Radio 10 Gold en Slam FM wisten hun marktaandeel te vergroten. De winst (Ebita) van Radio 538, Slam FM en Radio 10 Gold bleef stabiel op negen miljoen euro.
Eind juli werd bekend dat Talpa, het bedrijf van John de Mol, aan het einde van dit jaar alle radiozenders overneemt van RTL Nederland. De Mol had bij de aankoop van zijn RTL-aandelen een optie tot koop bedongen op de radiozenders die hij zelf had aangebracht.
De Mol heeft deze optie gelicht toen hij door de Nederlandse Mededingsautoriteit werd gedwongen zijn belang in RTL af te stoten om zo toestemming te krijgen voor de aankoop van SBS Nederland.
Bert Habets, CEO van RTL Nederland: “De uitstekende prestaties van onze zenders en het optimaal benutten van de groei van de televisiemarkt, hebben geleid tot een flinke stijging van het bedrijfsresultaat in het tv-segment. De investering in de uitbouw van onze digitale activiteiten heeft het afgelopen half jaar geresulteerd in prachtige bereikcijfers. RTL Nederland is hiermee in een klap doorgedrongen tot de top drie van digitale mediabedrijven in Nederland. De krachtige positie die we hebben, betekent niet dat we achterover zullen leunen, maar actief blijven investeren, bouwen en ondernemen. We hebben alles in huis om van 2011 een prachtig jaar te maken.” [Novum/RadioWeredl.NL]