Bij Clear Channel, de grootste aanbieder van commerciële radio in de Verenigde Staten, zijn de afgelopen week meer dan 100 medewerkers ontslagen. In vooral de kleine radiomarkten werd een groot aantal deejays, producers en programmaleiders op straat gezet. Clear Channel heeft besloten om nog meer gebruik te gaan maken van syndicated radioshows.
Clear Channel, eigenaar van ruim 850 radiostations in de VS, wil vooralsnog niet zeggen hoeveel medewerkers er precies ontslagen zijn. Bij het mediabedrijf werken ongeveer 12.000 medewerkers.
Strategie
Volgens Clear Channel heeft de ontslagronde niets te maken met bezuinigingen, maar met het afronden van een nieuwe strategie voor 600 radiostations in de middelgrote en kleinere radiomarkten. Velen zien de laatste actie van Clear Channel echter als een voortzetting van een strategie die enkele jaren geleden al werd ingezet. Toen werden al 2800 medewerkers op straat gezet. De lege gaten in de programmering werden opgevuld met meer syndicated programma’s. Dit gaat waarschijnlijk nu ook weer gebeuren.
Op een flink aantal kleinere radiostations van Clear Channel zijn momenteel al geen lokale en live programma’s meer te horen. Op een groot aantal stations zijn dagelijks al de shows van onder meer Ryan Seacrest, Elvis Duran, Romeo, Kane en Kidd Kraddick te horen. Daarnaast vullen deejays uit de grote steden kleinere stations met voicetracks. Zo is Sisanie Reategui niet alleen overdag op 102.7 KIIS FM in Los Angeles te horen, maar ook op Channel 93 3 (KHTS) in San Diego. Daarnaast is ze ’s nachts op nog eens 50 radiostations te horen. Ook draaien veel radiostations inmiddels al met dezelfde playlist.
National Programming Team
Om de kleine radiostations meer te stroomlijnen presenteerde Clear Channel afgelopen vrijdag een ‘National Programming Team’. Zo wordt voormalig Z100 (WHTZ) programmaleider verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de programmering van zowel de FM-stations als de internetstations. Ook gaat hij zich bemoeien met de organisatie van live evenementen voor de 850 stations. Poleman was dit jaar al verantwoordelijk voor de organisatie van het eerste IHeartRadio concert in Las Vegas.
Guy Zapoleon gaat leiding geven aan de ruim 80 internetstations van Clear Channel. Dennis Clark gaat zich focussen op de ontwikkeling van nieuw talent. Hij was in de jaren ’80 en ’90 producer van Rick Dees op KIIS FM. Zena Burns wordt verantwoordelijk voor de content op digitale radiostations en de integratie met sociale media. Darren Pfeffer gaat zich bezig houden met de promotie van grote evenementen, terwijl Alissa Pollack de contacten met grote artiesten en adverteerders warm houdt.
Betere lokale radio
Volgens Clear Channel moet dit team zorgen voor betere lokale radio in de kleinere markten. Wat Clear Channel echter onder lokaal verstaat is nog maar de vraag. In ieder geval niet dat radio gemaakt wordt in het uitzendgebied. Het bedrijf is namelijk van mening dat luisteraars het niet uitmaakt waar de deejay precies zit. Luisteraars krijgen ondanks de toename van meer netwerkprogramma’s toch nog gewoon het nieuws, weer en verkeer uit hun omgeving te horen op de radio.
Tevens geeft Clear Channel aan dat dergelijke veranderingen in een aantal radiomarkten voor betere luistercijfers en meer advertentie-inkomsten hebben gezorgd. [RS/RadioWereld.NL]