George Bohlander stopt bij RAB

RAB is tot 1 januari verantwoordelijk voor het luisteronderzoek en voor de promotie van radio als reclamemedium. Vanaf 2012 wordt het Nationaal Luister Onderzoek (NLO) in een aparte JIC stichting ondergebracht, waarin alle marktpartijen participeren. Dit zijn adverteerders (BVA), mediabureaus (PMA) radiostations (RAB) en de publieke omroep (NPO).

Dit betekent dat de structuur van RAB ook zal wijzigen en RAB zal zich vanaf 2012 concentreren op de promotie van radio naar de communicatiewereld. George Bohlander, die vanaf de oprichting van RAB in oktober 2006 directeur is geweest, heeft besloten om zijn werkzaamheden bij RAB vanaf 1 januari 2012 te beëindigen.

George Bohlander: “Bij de start van RAB heb ik gesprekken gevoerd met alle marktpartijen. Hieruit bleek dat het luisteronderzoek de belangrijkste uitdaging zou zijn voor RAB. Mijn opdracht is nu succesvol voltooid. Dankzij de prima samenwerking met alle radiostations, hebben we in Nederland een „state of the art‟ onderzoek dat nu al behoort tot de beste internationale radio-onderzoeken. De nieuwe NLO organisatie gaat nu samen met adverteerders en mediabureaus het onderzoek verder uitbouwen en inhoud geven aan de nieuwe opzet”.

Ook research director Tom van Hulst, begeleider van het tendertraject, vertrekt bij RAB. Ook zijn taak zit erop want de begeleiding van het luisteronderzoek wordt vanaf 1 januari 2012 door de Stichting NLO verricht.

Tom van Hulst: “De begeleiding van de route naar de tender en de tender zelf met BVA, NPO, PMA en RAB, is zeer interessant geweest. Vooraf heeft RAB uitgebreid getest met verschillende elektronische meters. Het nieuwe NLO onderzoek, met het online radiolog als basis en het Mediawatch panel als aanvulling voor reclamebereik, vormt een combinatie van „the best of both worlds‟.”

Het voorzitterschap van RAB wordt per 1 januari ook gewijzigd. Jan Willem Brüggenwirth, directeur Radio 538, draagt na ruim vijf jaar de voorzittershamer over aan Arian Buurman directeur van Ster. Jan Willem Brüggenwirth: “Het is mooi om te zien dat George en Tom zichzelf overbodig hebben gemaakt, dat betekent dat we belangrijke stappen hebben gezet in het luisteronderzoek en in de samenwerking met de andere stations waar het gaat over de promotie van het medium radio.” [RadioWereld.NL]