Luistercijfers België: Nieuw record voor Studio Brussel

Studio Brussel mag zich, samen met Nostalgie, de grote winnaar noemen van de nieuwe luistercijfers. De alternatieve jongerenzender van de VRT scoort het hoogste marktaandeel ooit en staat bovendien te trappelen om het marktleiderschap in de doelgroep 18 tot 44 jaar over te nemen. Dit blijkt uit de nieuwe CIM cijfers. Radio 2 blijft marktleider, terwijl in Wallonië Bel RTL aan kop blijft.

Tweede van drie metingen
In 2011 heeft het Centrum voor Informatie over de Media een ingrijpende wijziging doorgevoerd. Voortaan worden de luistercijfers drie keer per jaar gerapporteerd in plaats van twee keer. Dit naar aanleiding van klachten van onder meer de Q-Group en de VRT, die zich ergerden aan de grote schommelingen in cijfers. De derde golf van 2011 bevat de cijfers van 27 augustus tot en met 24 december 2011.

Radio 2 blijft aan kop
Ook dit keer bevat de nieuwste luistercijfersmeting veel grote schommelingen. De vraag is ook of dit ooit zal verdwijnen in het huidige radiolandschap, dat flink afwijkt van Nederland. Radio 2 blijft in ieder geval marktleider. Wel moest de familiezender van de openbare omroep VRT opnieuw marktaandeel inleveren. Radio 2 blijft nu steken op 27,9%.

Q is good for…Studio Brussel
Verlies was er dit keer voor Q-music. Het station zag het marktaandeel met anderhalf procentpunt dalen naar 14,0%. Goede zaken daarentegen deed Studio Brussel. Het jongerenstation scoort het hoogste marktaandeel in zijn bestaan en noteert nu 12,5%. Studio Brussel profiteerde vooral van het feit dat de benefietactie “Music for Life” voor het eerst geheel in de meting is meegenomen.

Studio Brussel staat overigens ook te trappelen om marktleiderleider te worden in de doelgroep 18 tot 44 jaar. Momenteel is Q-music dit nog met 22,7%, maar Studio Brussel volgt met 22,5%.

De rest
Licht verlies was er dit keer voor MNM, de hitzender van de VRT. Het station daalde naar 9,0%. Verlies was er ook voor Radio 1 (-0,7 procentpunt) en Joe FM (-0,8 procentpunt). De oldieszender van de Q-Group staat nu gelijk met concurrent Nostalgie, die het marktaandeel met 1,2 procentpunt zag stijgen naar 6,6%. Joe blijft nog wel groter in de doelgroep 18 tot 44 jaar. Hier scoort Joe 8,1%, tegenover 7,1% voor Nostalgie. Winst was er ook voor het klassieke Klara.

Luistertijd
Kijkend naar de luistertijd, dan gaat ook hier Radio 2 aan kop. Gemiddeld wordt er per dag 252 minuten naar de zender geluisterd. Joe FM blijft tweede met 222 minuten, terwijl Studio Brussel de derde plek inneemt met 214 minuten.

Wallonië
In het Franstalige gedeelte blijft Bel RTL aan kop. Het marktaandeel steeg met ruim twee procentpunt naar 18,5%. Radio Contact blijft tweede met 15,5%, gevolgd door VivaCité met 12,6%. De top vijf wordt gecompleteerd door Radio Nostalgie en Classic 21.

In de doelgroep 18 tot 44 jaar blijft Contact de grootste gevolgd door Bel RTL. Het langst wordt er geluisterd naar Radio Nostalgie. Gemiddeld blijven luisteraars per dag 171 minuten bij de zender. Contact volgt met 166 minuten en Bel RTL met 165 minuten. [RS/Radio.NL]

Gerelateerde berichten