Minder advertentie-inkomsten voor Wegener

Krantenconcern Wegener heeft in het eerste kwartaal een fors lager bedrijfsresultaat geboekt. Oorzaak is een verdere afname van personeels- en andere advertenties in het ongunstige economische klimaat. De omzet daalde met vier procent, maakte het bedrijf donderdag bekend. De forse daling van het bedrijfsresultaat is exclusief bijzondere voorzieningen voor reorganisaties bij het krantenbedrijf.

De economische recessie, de malaise op de huizenmarkt en de terughoudendheid van consumenten in het aanschaffen van duurzame goederen beïnvloeden de bereidheid van het bedrijfsleven om te adverteren sterk negatief, licht het bedrijf toe.

De omzet uit printadvertenties in de dagbladen daalde in de eerste drie maanden van dit jaar met negen procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het afnemende aantal personeelsadvertenties speelde daarbij een belangrijke rol. In de huis-aan-huiskranten daalde de omzet uit printadvertenties nog sterker, met achttien procent.

Wegener heeft in februari de nieuwe strategie ‘Digital First’ gepresenteerd, waarin de gedrukte regionale kranten moeten worden ondersteund door een waaier aan deels betaalde digitale producten. Het aantal arbeidsplaatsen zal daarbij substantieel worden verminderd, waardoor de kosten aanzienlijk omlaag kunnen. [Novum/Dow Jones/Radio.NL]

Gerelateerde berichten