RTL Nederland heeft de beste maand maart afgesloten sinds 1998. Met de vier zenders werd een gezamenlijk zenderaandeel in de doelgroep 20 tot 49 jaar bereikt van 35,2%. Dat is 5% hoger dan dezelfde maand vorig jaar (33,4%) en 8% hoger dan vorige maand (32,5 procent).
RTL Nederland is op vijf van de zeven avonden marktleider met de vrijdag als best scorende avond met gemiddeld 41,8% zenderaandeel.
Onder de vrouwelijke kijkers van 20 tot 49 jaar was dat zelfs 46,4% zenderaandeel. Ten opzichte van maart 2011 daalden de Publieke Omroepen met 1% naar 27,9% zenderaandeel terwijl de afname bij de SBS Groep 11% bedroeg, waardoor ze op 19,9 procent uitkwamen.
RTL4
RTL 4 breekt al geruime tijd record na record en opnieuw heeft de familiezender een sprong gemaakt: in maart kwam de marktleider uit op een zenderaandeel in de doelgroep Boodschappers 20 – 49 jaar van 21,7 procent. Dat is een groei van maar liefst 20 procent ten opzichte van maart 2011 (18,0 procent). Hiermee is het de beste maand maart sinds 2004.
De best bekeken uitzending van RTL 4 was de finale van ‘The Voice Kids’, die 2,8 miljoen kijkers trok en goed was voor een zenderaandeel in de doelgroep van 43,0 procent. ‘Moordvrouw’ kwam die avond eveneens uit op een zenderaandeel: 35,7 procent. ‘Holland’s Got Talent’ beleefde afgelopen vrijdag de beste seizoensstart ooit met 2,2 miljoen kijkers en 35,2 procent zenderaandeel in Boodschappers 20 49 jaar.
De eerste aflevering van het nieuwe seizoen van ‘Big Fat Gypsy Wedding’ haalt daarna 26,7 procent zenderaandeel. Op zaterdag heeft ‘Ik Hou Van Holland’ 2,6 miljoen kijkers en 37,5 procent in Boodschappers 20 – 49 jaar. Ook doen ‘Iedereen Is Gek op Jack’ en ‘Dit Was Het Nieuws’ het goed met beiden een zenderaandeel van 27,7 procent.
Doordeweeks stonden de hoogste zenderaandelen op naam van ‘GTST’ (32 procent), ‘RTL Boulevard’ (29,2 procent), de première van de film ‘De Gelukkige Huisvrouw’ (27,7 procent), ‘RTL Nieuws’ (29 procent), ‘Crime Scene Investigation’ (25,3 procent), ‘Help, Mijn Man Is Klusser’ (24,3 procent) en de start van een nieuw seizoen van ‘Gepest’ (23,1 procent).
RTL5
RTL 5 komt in maart uit op een zenderaandeel van 7,5 procent in de doelgroep 20-34 jaar en is daarmee 11 procent hoger dan vorige maand (6,8 procent). Afgelopen maand gingen zeven Nederlandse producties van start bij de jongerenzender.
De reality reeks ‘Barbie’s Bruiloft’ deed het goed met op dinsdag 20 maart zelfs een zenderaandeel van 22,6 procent in 20-34 jaar. Ook Eddy Zoëy’s ‘The Weddingcrasher’ beleefde een goede start op dinsdag 6 maart met 15,6 procent zenderaandeel. Op donderdag zorgt de nieuwe reeks ‘Echte Meisjes Op Zoek Naar Zichzelf’ voor een mooie score met op 22 maart een zenderaandeel van 16,7 procent in 20-34 jaar.
‘The Ultimate Dance Battle’ is ook in maart weer van start gegaan en haalt op zondag 11 maart 13,9 procent zenderaandeel. De films deden het ook weer goed deze maand, waarbij op zaterdag 3 maart ‘The Chronicles Of Riddick’ eruit sprong met een zenderaandeel van 18,6 procent in 20-34 jaar.
Doordeweeks is de vooravond versterkt met het nieuwe programma ‘Shopping Queens’. Op donderdag 22 maart haalt dit programma 8 procent zenderaandeel in de core doelgroep. De nieuwe afleveringen van ‘Topchef: De 12 Provincies’ doen het goed met op dinsdag 27 maart 13,6 procent zenderaandeel.
RTL7
RTL 7 blijft elke maand groeien waardoor nu de beste maand maart sinds de start in 2005 werd bereikt. Afgelopen maand kwam de mannenzender uit op een zenderaandeel in de doelgroep (Mannen 20 – 49 jaar) van 9 procent. Dat is weer 4 procent hoger dan maart vorig jaar (8,7 procent) en 17 procent hoger dan vorige maand (7,7 procent).
De Europa League wordt steeds beter bekeken. Op 15 maart was er de best bekeken Europa League-wedstrijd ooit: Schalke 04 – FC Twente met 1,6 miljoen kijkers. Twee weken later werd de op twee na best bekeken Europa League-wedstrijd genoteerd (AZ – Valencia met 1,44 miljoen kijkers). ‘Voetbal International’ brak in maart bovendien tweemaal het eigen kijkcijferrecord, dat nu is scherpgesteld op 997.000 kijkers, en ‘Leven Als Een Prof’ kwam op 5 maart uit op een bovengemiddeld zenderaandeel van 11,4 procent.
Ook de autosportuitzendingen zitten in de lift. Met de Formule 1 GP van Australië en Maleisië werden zenderaandelen gerealiseerd van respectievelijk 67,6 en 51,7 procent (Mannen 20 – 49 jaar), wat hogere cijfers zijn dan die van maart vorig jaar.
Naast sport werden ook de films bijzonder goed gewaardeerd door de mannelijke kijkers, waarbij ‘First Blood’ (16,8 procent) en ‘Rambo First Blood Part 2’ (16,3 procent) koplopers waren.
RTL8
RTL 8 haalt in maart een zenderaandeel van 2,4 procent in de doelgroep Vrouwen 20-49. Doordeweeks zijn op de late avond herhalingen te zien van ‘RTL Boulevard’ in de plaats van de soapserie ‘As The World Turns’. Donderdag 1 maart scoort de herhaling op RTL 8 4 procent zenderaandeel in de core doelgroep.
In de vooravond hebben ‘De Pfaffs’ en ‘Dr. Phil’ het beter gedaan dan vorige maand. Op donderdag is in maart een dubbele aflevering van ‘House MD’ gestart, wat meteen het best scorende programma van de maand was. Op 8 maart scoorde de zoveelste herhaling van House een zenderaandeel van 6,5 procent in Vrouwen 20-49 jaar.
De herhalingen van ‘Help, mijn man is klusser’ van RTL 4 doen het op dit moment nog goed op de zondag, met op 18 maart een zenderaandeel van 4,2 procent in Vrouwen 20-49. Op zaterdag 31 maart heeft de herhaling van ‘Holland’s Got Talent’ het erg goed gedaan met 6,6 procent zenderaandeel.
De best bekeken film deze maand is ‘Little Miss Sunshine’ met 4,3 procent zenderaandeel in Vrouwen 20-49. Andere filmtitels in de top van RTL 8 zijn ‘Flicka’, ‘Jesse Stone Sea Change’ en ‘Tenth Circle’.
RTL Telekids
RTL Telekids is afgelopen maand weer gegroeid. Gemiddeld haalt de kinder-programmering een zenderaandeel van 8,7 procent in de doelgroep 3-8 jaar. In dezelfde maand vorig jaar (met minder zendtijd) haalde RTL Telekids nog 4,6 procent en vorige maand (met dezelfde hoeveelheid zendtijd) 7,5 procent.
RTL Crime
RTL Crime haalt een bereik van ruim 1,2 miljoen in de doelgroep 6+ en staat hiermee op 18e plaats van alle digitale zenders. In de doelgroep 20-49 jaar haalde de zender een bereik van 627.700 kijkers en eindigde op de 15e plek.
RTL Lounge
De tv-zender RTL Lounge heeft een bereik van 1,2 miljoen in de doelgroep 6+ en een 15e plek op de ranglijst. In de doelgroep Vrouwen 13+ haalde RTL Lounge, wat tevens een radiozender heeft, een bereik van 631.800 en een 9e plaats op de ranglijst. Alle kijkcijfers zijn gemeten in het tijdvak 18.00 tot 24.00 uur op de dag van uitzending. [Radiowereld.NL]