Meer dan de helft van de ondernemers mist ’s avonds regelmatig favoriete tv-programma’s, omdat hij of zij nog aan het werk is. 70% mist gemiddeld twee favoriete tv-programma’s per week. Eén op de drie ondernemers zegt dat de huidige tv-programmering niet meer past in een tijd waarin geen traditionele werkweek meer geldt.
Dat blijkt uit onderzoek van Ziggo onder ruim 800 kleinzakelijke ondernemers, om meer inzicht te krijgen in het huidige tv-kijkgedrag van deze doelgroep.
Programma’s die zij het meeste missen, zijn films (na 20.30 uur), De Wereld Draait Door, het NOS Acht Uur Journaal en het RTL Nieuws van 19.30 uur. Dit zijn programma’s die juist uitgezonden worden na 19.30 uur: een tijdstip waarop veel ondernemers nog aan het werk zijn. Bijna de helft (45%) vindt het prettig als tv-programma’s (ook) op een ander tijdstip worden uitgezonden of te bekijken zijn.
Geen gangbare werkweek
Veel ondernemers in Nederland stappen af van de traditionele werkweek*. Een traditionele werkweek heeft werkdagen van maandag t/m vrijdag van 9.00 tot 18.00 uur en biedt ontspanning in de avonden en in de weekenden. Meer dan drie op de vier ondernemers heeft deze weekindeling niet meer. Slechts 4 op de 10 ontspant op gangbare tijden ’s avonds en in het weekend. Ondernemers die niet op gangbare tijden ontspannen, doen dit op momenten dat anderen juist werken (27%), ’s avonds na 22.00 uur (14%) of op zaterdag of zondag een paar uurtjes (10%).
Tv-kijken belangrijkste ontspanning
Voor 91% van de ondernemers is in een drukke werkweek ontspanning erg belangrijk. Zij geven tv kijken als ontspanning een 7 of hoger (op een schaal van 1-10). Alleen kiezen zij hier andere momenten voor uit dan voorheen. Tv-kijken is voor meer dan de helft van de ondernemers dan ook een belangrijke manier om te ontspannen. Voor 53% geldt dat ontspannen tv-kijken weer nieuwe energie geeft. Zij missen echter regelmatig favoriete tv-programma’s, omdat deze worden uitgezonden op momenten dat zij nog aan het werk zijn. Meer dan een kwart van de ondernemers ergert zich zelfs als zij te veel programma’s missen.
– Programma’s die ondernemers vooral missen, vallen in de categorie ‘nieuws, actualiteiten’ (30%), ‘series, soaps, (familie)shows, entertainment’ (21%), ‘films’ (19%) en ‘sport’ (11%).
– Ondernemers erkennen dat interactieve tv een oplossing kan bieden voor het op een ander moment tv kijken: 86% is bekend met interactieve tv.
– Ondernemers kijken veelal tv met hun vrouw/man (51%) of alleen (31%).
– Van de ondernemers vindt 97% dat een traditionele werkweek – in het huidige economische klimaat in Nederland – losgelaten moet worden.
– Jonge ondernemers (< 40 jaar) vinden tv kijken belangrijker dan oudere ondernemers (41-50 jaar en 55+).
Het onderzoek
Het online opinieonderzoeksbureau No Ties heeft in opdracht van Ziggo het onderzoek over de traditionele werkweek en de wijze van ontspanning uitgevoerd onder 818 kleinzakelijke ondernemers om inzicht te krijgen welke effecten het eventueel loslaten van een traditionele werkweek heeft op ondernemers op de wijze van ontspanning en de rol van tv-kijken hierbij. [Radiowereld.NL]