EK: 128 inhakers op tv, 167 op de radio

Onderzoeksbureau Adfact telt 128 verschillende tv-commercials en 167 radiocommercials die inhaakten op het EK voetbal in aanloop naar het toernooi. Dat is meer dan twee jaar geleden in aanloop naar het WK, zo meldt Adformatie deze week. Toen waren er 80 tv-commercials en 198 radiocommercials die iets met ‘Oranje’ deden.

De bruto mediawaarde van alle uitgezonden commercials was eind mei al meer dan 20 miljoen euro (over de periode 30 april t/m 27 mei, zonder rekening te houden met kortingen of pakketten). Heineken en de Nederlandse Energie Maatschappij zijn de grootste EK-adverteerders tot nu toe, aldus Adfact tegenover Adformatie. Beiden besteedden 2,6 miljoen euro. Daarna volgen C1000 met 2,1 miljoen euro, Staatloterij met 1,7 miljoen euro en Telegraaf met 1,1 miljoen.

Aan tv-commercials die inhaken op het voetbalevenement werd 18,9 miljoen euro besteed. Dat is bijna 6 procent van de totale bestedingen aan tv-reclames in die periode.

Radiocommercials
Aan radiocommercials werd 3 miljoen euro besteed. Dat is 6 procent van de totale bestedingen aan radiocommercials in die periode. Bij tv is het budget redelijk verdeeld. Bij radio is er een enorme toename in week 21: in die week werd ruim 1,6 miljoen euro aan mediawaarde geregistreerd. Dat is 11 procent van de totale radiobestedingen in die week. [Adformatie/Radio.NL]

Gerelateerde berichten