Marktaandeel SBS stijgt

Na een lange periode van dalende kijkcijfers, weet SBS in mei weer een kleine stijging te verwezenlijken. Eén zwaluw maakt nog geen zomer, dat geldt wellicht ook voor de ontwikkeling van kijkcijfers. Maar het is SBS wel gelukt om de daling van het marktaandeel iets om te buigen.

In april was het marktaandeel nog 16,6 procent (doelgroep 20-49, over de gehele dag gemeten), in mei komt het uit op 18,3 procent. Het was dit jaar nog niet hoger dan 16,7 procent volgens Stichting KijkOnderzoek, zo meldt Adformatie.

SBS deed beter door de oefenwedstrijden van Oranje, die kijkdichtheden noteerden tussen globaal 10 en 15 procent. Nederland – Slowakije werd door 15,5 procent bekeken. Kijkcijferkanon Peter R. de Vries (inmiddels gestopt met zijn programma) droeg ook bij aan het succes. Bijna 8 procent stemde af op zijn best bekeken aflevering.

RTL – NPO
Het marktaandeel van RTL bleef stabiel in mei. Net als in april was dat 28,9 procent. De NPO daalde in mei van 26,6 procent naar 24,3 procent. Het best bekeken programma in mei was Boer zoekt Vrouw. Dat werd door ruim een vijfde van alle kijkers in de doelgroep 20-49 bekeken. SBS meldt zelf in een persbericht dat het een nieuw record heeft gezet met Veronica Meimaand Filmmaand. [Adformatie/Radio.NL]