RTL Nederland marktleider in mei

De vier tv-zenders van RTL Nederland hebben in mei een gezamenlijk zenderaandeel van 33,1 procent bereikt (doelgroep: 20 – 49 jaar). De PO en SBS Groep kwamen uit op respectievelijk 27,0 en 22,0 procent. Behalve op de zondag, was RTL elke dag marktleider als het gaat om de gemiddelde dagscore.

RTL 4
RTL 4 zit inmiddels al geruime tijd behoorlijk in de lift en ook in mei steeg de familiezender met een procent ten opzichte van vorige maand. Hierdoor kwam het zenderaandeel in de doelgroep Boodschappers 20 – 49 jaar uit op 20,0 procent tussen 18.00 – 24.00 uur volgens SKO.

De best bekeken uitzending van RTL 4 was ‘Holland’s Got Talent’ op 4 mei met 2,2 miljoen kijkers. In Boodschappers 20 – 49 jaar leverde dit een zenderaandeel op van 34,2 procent. Andere highlights in het weekend waren ‘Van Der Vorst Ziet Sterren’ (29,0 procent), ‘De Jongens Tegen De Meisjes’ (26,0 procent), ‘Echt Waar’ (24,5 procent), ‘Iedereen Is Gek Op Jack’ (24,5 procent) en ‘Buch In De Bajes’ (21,3 procent).

Doordeweeks gooiden met name ‘GTST’ (24,2 procent), ‘RTL Nieuws’ (31,6 procent), ‘Welcome Home’ (20,7 procent) en ‘Echt Scheiden’ (20,0 procent) hoge ogen. ‘Hotter Than My Daughter’ had donderdagavond een aandeel van 33,0 procent (Boodschappers 20 – 49 jaar) en 1,6 miljoen kijkers, waarmee het op nummer 1 van de kijkcijfer top 25 van 31 mei staat.

RTL 5
RTL 5 komt in mei uit op een zenderaandeel van 7,7 procent in de doelgroep 20 – 34  jaar. Het best bekeken programma was ‘In Love With Sterretje’ met op 21 mei een zenderaandeel van 17,0 procent in 20 – 34 jaar. Britt en Ymke hebben het eveneens heel goed gedaan bij de jonge doelgroep. Op 1 mei haalde ‘Britt en Ymke en het mysterie van …’ 13,1 procent zenderaandeel.

De vooravond van RTL 5 blijft oplopen. ‘Shopping Queens’ haalde in week 20 gemiddeld 7,4 procent zenderaandeel, het hoogste is tot nu toe. ‘Topchef: de 12 Provincies’ scoort ruim boven de 12 procent in 20 – 34 jaar. De best bekeken film van afgelopen maand was ‘Men in Black’ op 18 mei met maar liefst 17,4 procent zenderaandeel in 20 – 34 jaar. ‘The Ultimate Dance Battle’ bereikte op 6 mei haar finale, die werd bekeken door 487.000 kijkers 6+ en een zenderaandeel had van 9,4 procent in 20 – 34 jaar.

RTL 5 blijft de dansliefhebber de komende maanden op zondag bedienen met de Amerikaanse versie van ‘So You Think You Can Dance’, dat op 13 mei van start is gegaan met een mooi zenderaandeel van 7,3 procent in 20 – 34 jaar.

RTL 7
RTL 7 kwam in mei uit op een zenderaandeel van 6,5 procent in de doelgroep Mannen 20 – 49 jaar. De nieuwe vooravond van de mannenzender, met de reality-series ‘Billy The Exterminator’, ‘Dog The Bountyhunter’ en ‘Destroyed In Seconds’, ging op 21 mei van start en scoort in mei ruimschoots boven de vorige vooravond (18.00 – 20.30 uur)

Verder leverde ook sport mooie cijfers op: de Indy500 kwam in de avond uit op een zenderaandeel van 12,7 procent terwijl de Formule 1 GP van Spanje en Monaco overdag respectievelijk 40,7 en 35,6 procent trokken (Mannen 20 – 49 jaar). De finale van de Europa League werd door 910.000 personen bekeken en op ‘Voetbal International’ stemden op 7 mei 876.000 kijkers af. De best bekeken film was ‘Fantastic 4: Rise of the Silver Surfer’ met bijna een half miljoen kijkers en een zenderaandeel in de doelgroep van RTL 7 van 15,1 procent.

RTL 8
Het zenderaandeel van RTL 8 komt in haar core doelgroep Vrouwen 20 – 49 jaar in mei flink hoger uit dan vorige maand met 3,0 procent zenderaandeel (april: 2,4 procent). Het succes van ‘Titanic’ in april is overtroffen door de film ‘White Oleander’, die op 29 mei maar liefst 9,8 procent zenderaandeel in Vrouwen 20 – 49 jaar haalde. Dit is het hoogste zenderaandeel voor een film bij RTL 8 sinds 2010. De films zijn in mei over de hele maand beter bekeken dan vorige maand. De best bekeken film na ‘White Oleander’ was ‘Atonement’ op 1 mei met 7,3 procent zenderaandeel in Vrouwen 20 – 49 jaar.

RTL Telekids
RTL Telekids heeft weer een goede maand gehad. Gemiddeld haalde de kinderprogrammering in mei een zenderaandeel van 7,9 procent in de doelgroep 3 – 8 jaar, wat vrijwel gelijk is aan vorige maand. Vooral het ochtend tijdvak op maandag t/m vrijdag doet het goed met gemiddeld 10,2 procent zenderaandeel.

RTL Lounge
RTL Lounge had in mei een bereik van 1,9 miljoen in de doelgroep 6+. In de doelgroep Vrouwen 13+ haalde RTL Lounge een bereik van 936.000 kijkers. Ook RTL Lounge haalde hiermee in beide doelgroepen een hogere plaats dan vorige maand. RTL Lounge Radio blijft ook veel luisteraars scoren.

RTL Crime
RTL Crime haalde in mei een bereik van ruim 1,0 miljoen in de doelgroep 6+. In de doelgroep 20 – 49 jaar haalde de zender een bereik van 632.000 kijkers. In beide doelgroepen eindigt de zender hiermee op een hogere plek in de ranglijst dan vorige maand. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten