De netto bestedingen voor TV-reclame voor spot en non spot zijn in het eerste halfjaar van 2012 uitgekomen op 472 miljoen. Ten opzichte van het eerste halfjaar 2011 laat de TV-reclame markt een daling zien van 3,5%. De spot omzet is in het eerste halfjaar van 2012 uitgekomen op 415 miljoen, een daling van 3,7% ten opzichte van 2011. De daling was in het tweede kwartaal sterker dan in het eerste.
Non spot omzet
Voor de eerste keer publiceert SPOT ook op halfjaar-basis de omzetten voor non spot. Dit is omzet gerealiseerd met onder andere billboarding, brand promotions, product placement en programma participatie. In de eerste helft van 2012 bedroeg deze omzet 57 miljoen. Vorig jaar was dit in dezelfde periode nog € 58 miljoen.
Michel van der Voort, directeur SPOT: “Het krachtige medium TV heeft als één van de laatste media nu ook de hinder ondervonden van de economische recessie. Ook zijn veel campagnes die inhaakten op het EK voetbal in juni afgebroken, in veel gevallen om later in het jaar herplaatst te worden. Gegeven de economische onzekerheid ben ik dan ook voorzichtig optimistisch over de tweede helft van het jaar.” [Radiowereld.NL]