Lagere advertentie-inkomsten hebben de winst van RTL Nederland in de eerst helft van dit jaar met 36 procent gedrukt. De omzet daalde met 10,7 procent naar 208 miljoen euro, mede doordat RTL zijn radiozenders Radio 538, Radio 10 Gold en SlamFM afstootte. Dat liet het televisiebedrijf donderdag weten.
De verkoop van de radiozenders had ook invloed op de winst voor afschrijvingen. Die daalde mede daardoor naar 38 miljoen euro.
De inkomsten uit televisiecommercials daalden met een kwart. RTL wijt dat deels aan het EK voetbal in juni, dat veel kijkers en adverteerders wegtrok naar de NOS. RTL had tijdens het EK wel een goed bekeken voetbalprogramma met Wilfred Genée en Johan Derksen, maar bezat geen uitzendrechten van dat toernooi waardoor de kosten van RTL wel veel lager waren.
De daling van de reclame-inkomsten werd nog versterkt door de verslechterende advertentiemarkt. Ook ‘aanloopverliezen’ op investeringen in nieuwe digitale activiteiten hebben een hap uit de winst genomen, aldus RTL-topman Bert Habets. Wel is door die investeringen het aantal bezoekers van de RTL-websites op jaarbasis met 32 procent gestegen naar 17,3 miljoen per maand.
Bert Habets, CEO van RTL Nederland: “We wisten dat het een moeilijk jaar zou worden met alle sport en de dalende advertentiemarkt. Toch hebben we naast de programmering ook bewust geïnvesteerd in onze ventures, live entertainment en digitale activiteiten. Dat brengt aanloopverliezen met zich mee, die conform planning zijn. Ik denk dat het tekenend is voor de kracht van RTL dat de programma’s het fantastisch doen en ook ons digitale bereik een forse groei laat zien. De investeringen tonen aan dat RTL Nederland een gezonde basis creëert voor een toekomst waarin het medialandschap constant in beweging zal zijn.”
Family of stations
RTL Nederland heeft zijn marktleiderschap in de eerste helft van 2012 gehandhaafd. De RTL-zenders bereikten een gezamenlijk zenderaandeel van 32,4% (2011: 34,1%) in de doelgroep 20 – 49 jaar (Publieke Omroep: 29,9% en SBS Groep: 29,9%). Een goede prestatie voor een periode waarin het EK Voetbal plaatsvond. Wanneer de junimaand buiten beschouwing wordt gelaten blijft het gezamenlijk zenderaandeel in dezelfde doelgroep stabiel met 33,6%.
RTL4
Vlaggenschip RTL 4 realiseerde een groei van 3% in de primaire doelgroep Boodschappers 20 – 49 jaar en steeg naar 19,8% (2011: 19,3%). In januari behaalde de tv-zender het hoogste zenderaandeel sinds 1997. Op de vrijdagavond hield RTL 4 zijn positie als marktleider stevig in handen.
Talentshows ‘The Voice Of Holland’, ‘The voice Kids’ en ‘Holland’s Got Talent’ behaalden respectievelijk een gemiddeld aandeel van 49,5%, 40,3% en 34,6% (Boodschappers 20 – 49 jaar). De nieuwe dramaserie ‘Moordvrouw’, ‘Van der Vorst Ziet Sterren’, ‘Ik Hou Van Holland’ en ‘De Jongens Tegen De Meisjes’ wisten eveneens veel kijkers te trekken. De VI Oranje-uitzendingen van ‘De Zomer van 4’ scoorden ook goed. Het programma behaalde een gemiddeld zenderaandeel van 21,2%.
RTL 5
RTL 5 behaalde een zenderaandeel van 7,0% (2011: 9.1%) in de doelgroep 20 – 34 jaar. Met name Nederlands product met programma’s als ‘Barbies Bruiloft’ (20,2%), ‘In Love With Sterretje’ (13,8%) en ‘Echte Meisjes Op Zoek Naar Zichzelf’(13,8%) deed het goed bij deze jonge doelgroep.
RTL 7
RTL 7 behaalde een zenderaandeel van 7,2% (2011: 8,0%) in de doelgroep mannen 20 – 49 jaar. Sport is het best bekeken thema bij de mannenzender. De Europa League behaalt regelmatig een zenderaandeel van meer dan 30%, net als Formule 1 dat vaak een aandeel van meer dan 35% behaalt.
RTL 8
Vrouwenzender RTL 8 bereikte in de doelgroep vrouwen 20 – 49 jaar een aandeel van 2,8% (2011: 3,1%). De digitale zenders RTL Lounge en RTL Crime werden bekeken door respectievelijk 6 en 3,5 miljoen kijkers in de leeftijd van 6 jaar en ouder.2
Digital
De digitale activiteiten van RTL lieten in de eerste helft van 2012 een forse groei zien. Het totaal aantal unieke bezoekers van het RTL-netwerk steeg met 32% naar 17,3 miljoen unieke bezoekers per maand (2011: 13 miljoen). Het aantal videoviews nam toe naar 233 miljoen, een stijging van 26% ten opzichte van de eerste helft van 2011. Van dit totaal werden 28,6 miljoen video’s bekeken via de RTL XL app, waar ‘Goede Tijden, Slechte Tijden’ de lijst van het hoogste aantal views aanvoert. Het RTL-domein behaalde in juni 2012 de hoogste positie in de STIR ranking ooit: de tweede plek. De stijging is grotendeels toe te schrijven aan het succes van Buienradar dat mede te danken is aan de wisselvallige en natte maand juni.3
Live entertainment
Ook op het podium scoorde RTL hoge ogen. De theatertour van het RTL 5-programma ‘So You Think You Can Dance’ trok in Nederland en België volle zalen. Bijna 40.000 mensen woonden het dansspektakel bij en alle 24 shows waren volledig uitverkocht. Op de zes shows van het Farewell As The World Turns Event met sterren van de gelijknamige soap kwamen tientallen diehard fans af. De eerste show was zelfs al binnen één uur uitverkocht. Andere succesvolle events waren het The Voice Kids Concert en de intieme concerten van Waylon en Xander de Buisonjé tijdens de Sunday Sessions.
Ventures
Restaurant reserveringssite Couverts lanceerde in februari een app waarmee het reserveren van een tafel nu nog makkelijker wordt. De app is sinds de lancering tot en met juni 250.000 keer gedownload (iOS en Android). Daarnaast werd RTL Ventures uitgebreid met een vierde venture. In maart 2012 is RTL Ventures een partnership aangegaan met het Scandinavische modemerk Miinto en internetondernemer Laurens Groenendijk. Miinto is een concept van ondernemers voor ondernemers en geeft onafhankelijke fashion winkeliers een podium om online te concurreren met grote spelers in de markt. Meer dan tachtig boetieks in Nederland met de meest trendy en exclusieve merken openden begin augustus ook online hun deuren op Miinto.nl. [Radio.NL/Novum]