Het marktaandeel van Discovery Networks bedroeg in februari 4,7%. Met een groei van 31% is dit het hoogste marktaandeel ooit. Dit is te danken aan het hoogste marktaandeel ooit voor mannenzender Discovery Channel: 4,4%. Hiermee werd een groei van 20% gerealiseerd. Ook de lifestyle zender voor vrouwen TLC scoorde in februari met 2,8% de beste maand ooit, een stijging van 74%.
Jochem de Jong, algemeen directeur Discovery Networks Benelux: “De afgelopen jaren heeft Discovery Networks op een ongekende manier geïnvesteerd in haar programmering. Dit werpt duidelijk zijn vruchten af. Op Discovery Channel werden nieuwe genres zoals het veilinggenre met hits als Auction Kings en Auction Hunters geïntroduceerd maar ook unieke programma’s als Magic of Science, Dynamo: Magician Impossible en Yukon Men scoorden enorm goed.
Ook TLC kende een geweldige start van het jaar met series als Heres Comes Honey Booboo, Breaking Amish en Battle of the Brides. De programmastrategie met als doel een gevarieerd en vers aanbod te bieden, aangevuld met lokale initiatieven zoals How Do They Do iT met Joep van Deudekom, How We Invented the World met Sebastiaan Labrie en TLC Over met Birgit Schuurman heeft geleid tot ongekend hoge kijkcijfers. Ik ben trots.”
Discovery Channel
In haar 14-jarig bestaan in Nederland heeft Discovery Channel het hoogste marktaandeel ooit behaald: met een aandeel van 4,4% in februari 2013 werd een groei van 20% (t.o.v. feb ’12) gerealiseerd. Discovery Channel nam daarmee de 7e plek in op de zenderranking en bleef daarmee zenders als NL2, Comedy Central, Net5 en RTL5 ruim voor.
In de eerste twee maanden van 2013 hebben inmiddels 143 programma’s op Discovery Channel een gemiddeld aantal kijkers boven de 100.000 (6 jaar en ouder) behaald. In heel 2012 waren dit er 207. De populaire programma’s Auction Hunters (op Valentijnsdag) en Auction Kings (op 20 januari jl.) namen beiden een plek in in de top-10 programma’s allertijden, met respectievelijk 219.000 en 212.000 kijkers. In de eerste twee maanden ging er een ongekend hoog aantal programma’s in première: Discovery Channel zond 22 nieuwe series uit.
TLC
TLC is sinds de uitbreiding van de uitzenduren in januari sterk aan het groeien. Februari is tot nu toe de beste maand ooit met een marktaandeel van 2,8%: een stijging van 74% t.o.v. feb ’12 (toen de zender nog gedeeld werd met Animal Planet). TLC nam in februari de 9e plek in op de zenderranking en bleef daarmee RTL7, RTL8 en Comedy Central voor. In de jongere doelgroep Vrouwen 20-34 was TLC de 8e zender van Nederland, met een marktaandeel van 3,5%. Daarmee bleef TLC zenders als NL2, RTL7, RTL8 en Comedy Central voor. In de eerste twee maanden ging er een ongekend hoog aantal programma’s in première: TLC zond 19 nieuwe series uit.
Discovery Networks
Het gezamenlijke marktaandeel van Discovery Channel en TLC, in de doelgroep 20-49 jaar, bedroeg in februari 4,7%, het hoogste marktaandeel ooit en een groei van 31% (t.o.v. feb ’12). Hiermee was Discovery Networks de 4e grootste TV exploitant van Nederland, met zenders gericht op de doelgroep 20-49 jaar. [Radiowereld.NL]