De gratis kranten Spits en Metro, beide in handen van Telegraaf Media Groep (TMG), hebben hun oplage in het vierde kwartaal van vorig jaar flink laten zakken. Dat blijkt uit cijfers van oplage-instituut HOI. De grootste gratis krant van Nederland is Metro, met gemiddeld in het vierde kwartaal een oplage van 393 duizend. Dat is 10,9 procent minder ten opzichte van een jaar eerder, toen de oplage 440 duizend bedroeg.
Spits liet de oplage met 16,1 procent zakken, van 362 duizend in het vierde kwartaal van 2011 tot 304 duizend in 2012. Metro Nederland werd in de loop van het derde kwartaal overgenomen door TMG. De Amsterdamse uitgever wil Metro serieuzer maken en Spits jeugdiger. Hiermee wil TMG de adverteerders beter bedienen.
Het bereik van de gratis kranten ligt overigens veel hoger dan de oplage, doordat de kranten meerdere keren worden gelezen. Uit vorige week gepubliceerde cijfers van NOM Print Monitor blijkt dat Metro elke dag door gemiddeld 1,48 miljoen mensen wordt gelezen. Spits bereikte dagelijks 1,29 miljoen mensen. [Novum/Radio.NL]