De betaalde papieren oplage van de landelijke dagbladen lag in het vierde kwartaal net als een kwartaal eerder drie procent lager. Alleen de Volkskrant en Trouw sloten het jaar af in de plus. Een aantal kranten wist wel flink meer digitale lezers te trekken. Dat blijkt dinsdag uit cijfers van oplage-instituut HOI.
De totale betaalde oplage kwam in het vierde kwartaal van vorig jaar uit op 1,59 miljoen. In het vierde kwartaal in 2011 was dat nog 1,63 miljoen. De grootste krant is nog altijd De Telegraaf met gemiddeld 505 duizend betaalde kranten per dag. Dat aantal lag wel 5,6 procent lager dan een jaar eerder. Het AD trok 420 duizend betalende lezers in het vierde kwartaal, 1,8 procent minder dan een jaar eerder.
Nummer drie van de betaalde landelijke dagbladen was in het vierde kwartaal de Volkskrant met 234 duizend lezers, een half procent meer dan een jaar eerder. De krant deelde ter promotie flink veel gratis kranten uit gedurende het kwartaal, aangezien de totale oplage met bijna tien procent steeg. NRC Handelsblad was de nummer drie met 186 duizend betaalde kranten, 1,6 procent lager dan een jaar eerder.
De Volkskrant en NRC Handelsblad verkochten in het vierde kwartaal wel meer digitale kranten. Bij NRC Handelsblad, dat bij tweejarige abonnementen een iPad cadeau doet, steeg de online oplage met 58 procent tot negentienduizend. De Volkskrant zag de digitale oplage ook stijgen, maar met slechts drie procent tot 38 duizend.
Het Financieele Dagblad, dat dinsdag voor het eerst in een nieuw formaat verscheen, leverde in het vierde kwartaal het meeste in. De betaalde oplage daalde met 8,7 procent tot 48 duizend. De krant wist wel flink meer online lezers te trekken. Het aantal digitale abonnementen steeg met 75 procent tot veertienduizend. In januari voorspelde directeur van FD Mediagroep Jacques Kuyf al dat zijn krant over drie jaar doordeweeks alleen nog digitaal te krijgen zal zijn.
Nrc.next, waar hoofdredacteur Rob Wijnberg vlak voor het vierde kwartaal opstapte, zag de betaalde papieren oplage dalen met 8,4 procent tot 69 duizend. De krant trok wel achtduizend digitale lezers. Een jaar eerder kon dat nog niet. Bij het Nederlands Dagblad zakte de betaalde oplage met 7,6 procent tot 24 duizend. De digitale oplage steeg echter met 35 procent tot achttienhonderd. Trouw won 1,2 procent aan lezers, tot een oplage van 93 duizend. [Novum/Radio.NL]