De radio- en tv-zenders van de Publieke Omroep krijgen een nieuwe naam. Maar heel veel mensen zijn het er niet mee eens. De tv-zenders Nederland 1, 2 en 3 gaan NPO 1, 2 en 3 heten. En ook voor de namen van de zes radiozenders komt NPO te staan. NPO-voorzitter Henk Hagoort was afgelopen dinsdag te gast bij Pauw & Witteman om de naamsverandering van de Publieke Omroep te verdedigen.
Henk Hagoort: ‘Wij gaan die omslag gewoon maken’
Volgens voorzitter Hagoort van de NPO is deze verandering, die deze week bekend werd, nodig omdat mensen steeds meer gebruik maken van internet. De NPO wil de naamswijziging hoe dan ook doorvoeren om het merk Publieke Omroep te versterken en de omroepen meer een geheel te laten vormen.
Hagoort: “Het is helemaal geen makkelijk besluit, maar het is wel nodig. Steeds meer programma’s van Nederland 1, 2 en 3 zullen bekeken worden op de iPad of via het internet. Die verzameling van mooie publieke omroep-programma’s heeft eigenlijk nog geen naam. De meest logische naam is NPO.”
Hagoort kan in Pauw en Witteman nog niet zeggen hoeveel de naamsverandering precies gaat kosten. Aan het ontwerpen van het logo is 93.000 euro uitgegeven, maar het is nog niet duidelijk wat de campagne om de nieuwe namen te promoten gaat kosten. [Radiowereld.NL]
Bekijk hier het gegesprek met Henk Hagoort