Het aantal radiokanalen is de laatste jaren door het internet enorm toegenomen. De Mediamonitor van het Commissariaat voor de Media identificeerdena onderzoek ruim 1000 webradiostations. Ongeveer 450 daarvan zijn ’traditionele’ plaatselijke of landelijke zenders die tegelijk ook via internet te ontvangen zijn. De overige 550 zijn voor het grootste deel zeer kleine aanbieders die alleen via het web uitzenden.
Deze 550 webradiostations bedienen dance, hiphop, soul, schlagers, oldies, alternatieve of juist rustige muziek in zeer specifieke doelgroepen.
Dit zijn enkele van de vele ontwikkelingen op het gebied van audiovisuele media, die worden gesignaleerd in het rapport ‘Over audiovisuele media in het digitale tijdperk’ dat de Mediamonitor van het Commissariaat voor de Media heeft uitgebracht. Het Commissariaat deed onderzoek naar digitale televisiezenderpakketten, digitale radiozenderpakketten, webradiokanalen en video’s op nieuwssites.
Video’s op nieuwssites
Enerzijds een spectaculaire toename van het aantal webradiostations en digitale zenders, anderzijds een zeer bescheiden rol voor video’s in het online nieuwsaanbod van de dagbladen. Het onderzoek naar video’s op nieuwssites laat zien dat veel Nederlandse dagbladuitgevers slechts mondjesmaat hun tekstberichten verrijken met video’s.
Zij weten zich daarmee nog niet te profileren. Dit in tegenstelling tot uitgevers in ons omringende landen, die video’s een belangrijke rol geven in het online nieuwsaanbod. De video’s op Nederlandse nieuwssites zijn voornamelijk afkomstig van externe aanbieders als ANP, Novum/Zoom.in en YouTube. Alleen NOS Journaal en RTL Nieuws bieden op hun sites uitsluitend door henzelf geproduceerd videomateriaal aan. Daarnaast valt op dat veel nieuwssites de video’s alleen in een apart deel van de website aanbieden en dus niet geïntegreerd bij het nieuws. [Radiowereld.NL]