Muziekuitgevers overschrijden ethische grenzen

Veel muziekuitgevers overschrijden meer dan eens ethische grenzen. Zo dwingen ze artiesten de rechten van teksten van hun liedjes af te staan aan uitgevers, in ruil voor airplay op de radio. Dat gedrag, de werkwijze en de belangen van muziekuitgevers bespreekt promovendus Wes Wierda in zijn proefschrift aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Wes Wierda promoveert daarmee donderdag 23 mei met zijn proefschrift ‘Kick Back van muziekuitgevers: Belang en gedrag van een verborgen deel van de creatieve industrie’.

Proefschrift
Wierda gaat in zijn proefschrift in op de werkwijze, het belang en het gedrag van muziekuitgevers, de pioniers van de muziekindustrie. Sinds de uitvinding van de boekdrukkunst geven zij composities uit op bladmuziek of licenseren zij deze. Door het succes van de grammofoonplaat werden de uitgevers uit het centrum van de macht van de muziekindustrie verdreven door platenmaatschappijen die de geluidsopnames van muziek gingen exploiteren.

Machtige positie door digitalisering van muziek
Door de digitalisering van muziek en het afnemende belang van het fysieke product is er echter een renaissance van de uitgevers gaande. In toenemende mate is er sprake van een `rights industry’. En dat is de muziekuitgeverbranche bij uitstek.

Ethische grenzen
Muziekuitgevers proberen als `legal innovators’ een zo groot mogelijk deel van de rechten van composities te verwerven, met als doel hun omzet te maximaliseren. Dit ondernemersstreven is op zich een legitiem, maar het valt op dat hierbij meer dan eens keer de neiging ontstaat om ethische grenzen te overschrijden. Een voorbeeld is het gedwongen afstaan door artiesten van de rechten van teksten van hun liedjes aan uitgevers, in ruil voor radio airplay. Hoe kan het dat een branche meerdere keren zo uit de rails
loopt?

Volgens Wierda is er sprake van gelijkvormig gedrag in deze bedrijfstak, waarvoor hij de term `opportunistic isomorphism’ introduceert. Dit komt voor onder enkele specifieke voorwaarden: de markt is niet transparant, de bedrijfstak is oligopolistisch en er heerst een complexe juridische omgeving voor zowel consumenten als de industrie zelf. Wierda stelt dat dit wellicht herkenbaar gedrag is in andere rechten gedreven industrieen, zoals de verzekeringsbranche, de advocatuur of de bancaire wereld. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten