Tijdens het Mediapark Jaarcongres in Hilversum werden donderdag voor de eerste keer de Cross Media Awards uitgereikt. RTL won twee awards en werd daarmee de grote winnaar van de avond. De eerste prijs, die voor Cross Media Exploitant van het Jaar, werd in ontvangst genomen door Bert Habets, CEO van RTL Nederland.
Jury: “RTL is er als één van de weinige exploitanten in geslaagd de aparte mediazuilen te slechten en consequent kwalitatief hoogwaardige multimediale oplossingen te bieden voor adverteerders, met 2012 als zeer succesvol crossmediaal jaar. Denk hierbij aan diverse succesvolle programma apps zoals de Thuiscoach App van TVOH en De weet ik veel App; crossmediale concepten zoals Wie is Tim, RTLZ Beursspel in samenwerking mer ING Sprinters; maar ook events zoals de Puro 43 Music sessions in samenwerking met Liqor 43.”
Cross Media Case van het Jaar
De prijs voor Cross Media Case van het Jaar ging naar de Wie is Tim? – case van GTST/RTL en werd in ontvangst genomen door Annemarieke Loderus, senior development manager Digital Media bij RTL Nederland.
Jury: “Wie is Tim? is een jaloersmakende case waarbij RTL erin is geslaagd een TV programma relevant te maken tijdens een off air periode. Door perfecte afstemming van online en offline platformen zijn de kijkers en fans van GTST de hele zomerperiode in de ban geweest van de ontwikkelingen na de zomerstop. En met resultaat! 14% meer kijkers bij het begin van het seizoen. Petje af voor de consistente en mooie, ronde doorvertaling op alle platformen.”
Andere Awards
Brandwebbing won de award voor Cross Media Bureau van het Jaar. De award voor Cross Media Adverteerder van het Jaar ging naar het Nederlands Film Festival. De laatste award – die voor Cross Media Man/Vrouw van het Jaar – werd gewonnen door Jacqueline Smit, Directeur Consumer Channel Group bij Microsoft.
Voor de eer
De prijswinnaars krijgen een beeldje en ‘veel eer’, zegt Vlugt. De Cross Media Awards zijn eerder dit jaar in het leven geroepen om mensen en instanties te belonen die verschillende media innovatief inzetten om hun doelen te bereiken. De Cross Media Awards zijn een initiatief van Bas Vlugt en Peter Wybenga en worden georganiseerd door het Nederlands MediaNetwerk in Beeld en Geluid. [Radiowereld.NL]