Studio Brussel mag zich de grote winnaar noemen van de nieuwe luistercijfers, zo blijkt uit de laatste CIM cijfers. Het station zette zelfs een nieuw record neer. In Wallonie wist Bel RTL de koppositie te heroveren.
Afgelopen donderdag publiceerde het Centrum voor Informatie (CIM) de nieuwe luistercijfers, die drie keer per jaar verschijnen. Golf 2013-2 bevat dan ook de periode 1 april tot en met 23 juni.
Weer nieuw record voor Studio Brussel
Bij Studio Brussel was het donderdagmiddag ongetwijfeld tijd voor gebak. De alternatieve jongerenzender haalde opnieuw een record: 13,4% marktaandeel. Een winst van anderhalf procentpunt.
Vooral bij jongeren is Studio Brussel behoorlijk populair. Het alternatieve jongerenstation van de VRT is met een marktaandeel van 23,9% dan ook marktleider in de doelgroep 18 tot 44 jaar.
Radio 2 blijft aan kop
Maar ondanks de goede prestaties van Studio Brussel blijft Radio 2 marktleider. De familiezender van de VRT bevindt zich momenteel, net als diverse ander stations, in een golfslagbad. Vorige meting steeg het marktaandeel flink, terwijl het in deze meting juist weer flink daalt. Radio 2 leverde 1,7%-punt in een noteert nu 29,7% marktaandeel.
Q en MNM omhoog
Over het verliezen van de nummer 1 positie hoeft Radio 2 zich in elk geval geen zorgen te maken, want de nummer 2, Q-music, scoort nog niet eens de helft van het marktaandeel van Radio 2. Q zag deze keer het marktaandeel met een procentpunt stijgen en scoort nu 14,1% marktaandeel.
Van het hoge marktaandeel van Radio 2 zal Q ongetwijfeld niet wakker liggen, want dit zijn voornamelijk oudere luisteraars. Q-music daarentegen staat tweede in de doelgroep 18 tot 44 jaar met 23,5% marktaandeel.
Ook MNM zag dit keer het marktaandeel weer wat stijgen. Mede dankzij een nieuwe editie van Marathonradio, steeg de hitzender van de VRT naar 9,9% marktaandeel. In de doelgroep 18 tot 44 jaar scoort MNM nu 16,6% marktaandeel.
Joe, Radio 1 en Nostalgie omlaag
De classic hitszender Joe FM zag het marktaandeel dalen naar 7,3%. Een behoorlijk grote dreun kreeg Radio 1. De muziek- en informatiezender zag het marktaandeel met ruim twee procentpunt dalen naar 6,4%. Nostalgie daalde naar 5,4%, terwijl Klara nagenoeg stabiel bleef met 2,0% marktaandeel.
Luistertijd
Kijkend naar de luistertijd, dan gaat ook hier Radio 2 aan kop. Gemiddeld wordt er per dag 259 minuten naar de zender geluisterd. Joe FM blijft tweede met 225 minuten, terwijl Studio Brussel op drie staat met 223 minuten.
Wallonië
In het Franstalige gedeelte heeft Bel RTL orde op zaken gesteld en de koppositie heroverd. Nadat het marktaandeel de vorige meting flink onderuit ging, steeg het marktaandeel nu met 3,4%-punt. Bel RTL noteert nu 16,8%. Zusterstation Radio Contact daarentegen daalde naar 14,6% en moet nu genoegen nemen met de tweede plaats.
Winst was er ook voor VivaCité, het regionale netwerk van de RTBF en Nostalgie. Grote verassing deze meting was NRJ. De zwarte panter zag zijn marktaandeel met bijna twee procentpunt stijgen en komt hiermee de top 5 binnen. Classic 21 en La Première bleven stabiel. [RS/Radio.NL]