Een producent van smart-tv’s is door het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) zwaar op de vingers getikt. TP Vision, dat Philips-tv’s maakt, verzamelt en bewaart gegevens van kijkers zonder dat die dat weten en dat is in strijd met de Wet bescherming persoonsgegevens.
Het Amsterdamse bedrijf verzamelt onder meer gegevens over online kijkgedrag, het gebruik van apps en informatie over websites die worden bezocht. De informatie wordt gebruikt om de kijker gerichte aanbiedingen te doen en reclame te maken.
Veel kijkers zijn zich er volgens het CBP niet van bewust dat deze gegevens worden verzameld. Doordat het bedrijf de kijkers er niet goed over informeert, kunnen ze er ook geen toestemming voor geven. “Smart-tv’s bieden fantastische nieuwe mogelijkheden, maar je moet de tv-kijkers wel vertellen dat die diensten gepaard gaan met een grootschalige verwerking van gegevens over hun privésfeer”, aldus de privacywaakhond.
Handhaving?
TP Vision heeft naar aanleiding van het onderzoek toegezegd maatregelen te nemen. Als blijkt dat het bedrijf nog steeds in strijd met de wet handelt gaat het CBP ‘handhavend optreden’. [Novum/Radio.NL]