Zorgt Vodafone voor reclameoorlog op radio en tv?

Concurrenten van Vodafone hebben nog geen klacht ingediend tegen de beschimpende radio- en tv-spotjes van het telecombedrijf. Toch neemt het van oorsprong Engelse bedrijf de concurrentie in de parodiërende radio- en tv-commercials stevig op de hak. Het lijkt de opmaat naar een kleine reclameoorlog.

In de reclames voor één van de abonnementen van Vodafone belt een consument naar de klantenservice van een telecombedrijf. Die blijkt hem echter niet te kunnen bieden waar hij naar op zoek is. “Maar u bent toch van die rood met witte reclames“, vraagt de consument vervolgens, waarna de medewerker hem naar Vodafone doorverwijst.

De commercials maken bovendien handig gebruik van eerdere campagnes van de ‘roze’ en ‘groene’ concurrent. Zo refereert de beller met ‘goeiemoggel’ aan een eerdere KPN-reclame en vergelijkt hij de aangeprezen bundels, net als T-Mobile, met een pizza ansjovis: als je die bestelt, wil je ook niet om een losse pizza, kaas en ansjovis hoeven vragen.

Aangezien een verband met T-Mobile, KPN en Telfort door de impliciete verwijzingen snel is gevonden, rijst de vraag hoever een bedrijf kan gaan in het parodiëren van zijn concurrenten. De Reclame Code Commissie heeft daarvoor een aantal regels opgesteld. Zo mogen reclames niet misleidend zijn of kleinerend voor de concurrent.

Die regels gelden echter alleen voor vergelijkende reclame, licht een woordvoerder van de Reclame Code Commissie toe. “En pas als voor iedereen duidelijk is om welk bedrijf het gaat, is sprake van vergelijkende reclame“, stelt hij. In hoeverre dat bij de Vodafone-spotjes het geval is, wil de zegsman niet laten weten. “Daarmee zou ik inhoudelijk op de zaak ingaan.”

Vodafone zelf is van mening dat het zich met de reclame aan de regels houdt. De boodschappen zijn vooral bedoeld om zich tegen de concurrent af te zetten, zo verzekert een zegsvrouw van het bedrijf. “We hebben ons wel laten inspireren door gesprekken die daadwerkelijk met de klantenservice van onze concurrent zijn gevoerd“, zegt ze.

Het roze T-Mobile reageert in een reactie sportief op de reclames. Het bedrijf zegt het als compliment te zien dat de reclames naar hun merk verwijzen, aldus een woordvoerder. Het groene KPN, ook eigenaar van Telfort, wil daarentegen niet reageren op de reclames van Vodafone. “Wij communiceren over onze eigen producten en diensten en reageren niet op wat anderen doen“, aldus een zegsman.

T-Mobile besloot wel te reageren en ging binnen een week in de tegenaanval met een internetfilmpje. In de video plaatst het bedrijf twee pizzaovens voor het hoofdkantoor van Vodafone. Bij de roze oven kunnen voorbijgangers kiezen voor een pizza met of zonder ansjovis, terwijl de rode variant alleen een pizza met een dikke laag onherkenbaar beleg aanbiedt.

Nadat blijkt dat veel voorbijgangers de voorkeur geven aan een pizza met los beleg, bezorgen de bakkers ook pizza’s in het hoofdkantoor van Vodafone, van beide varianten een. Vodafone noemt de actie desgevraagd ‘leuk en origineel bedacht’. Maar een reactie heeft T-Mobile nog niet gehad, stelt een woordvoerder van ‘de roze rivaal’. “Ook geen bedankje voor de pizza.” [Radio.NL/Novum]

Gerelateerde berichten