Ondanks de lage oplages zijn kranten toch nog populair. De Volkskrant is het meest onmisbare merk in de categorie ‘kranten’ van het onderzoek ‘Onmisbare Merken 2013’, waarin ruim 1.400 merken uit verschillende categorieën zijn onderzocht. Het onderzoek is voor het zesde jaar op rij uitgevoerd door het European Institute for Brand management, onder 1.000 Nederlandse consumenten.
29% van de respondenten geeft aan niet zonder de Volkskrant te kunnen, gevolgd door het AD met 22%.
De centrale vraag in het onderzoek luidde: ‘Welk merk wilt u absoluut niet missen?’ Ruim 1.400 merken zijn in het onderzoek meegenomen, verdeeld over 70 verschillende productcategorieën. Deze categorieën varieerden van dienstverleners, winkelketens, internetmerken en goede doelen tot consumentengoederen zoals frisdranken en kranten.
In de categorie ‘kranten’ scoren de Volkskrant en het AD, nieuwsmerken van de Persgroep Nederland, het best. De Volkskrant staat op nummer 1 met 29%. Ofwel, voor bijna een op de drie ondervraagden is de Volkskrant een onmisbaar merk. Het AD staat op de tweede plaats; 22% van de respondenten zou het AD niet kunnen missen. De derde plaats is voor De Telegraaf en NRC Handelsblad, met beide 21%. [Radiowereld.NL]