Dagelijkse boodschappers luisteren meer naar de radio

Uit nieuwe NLO luistercijfers blijkt dat de Dagelijkse Aankoper (degene die daadwerkelijk de dagelijkse boodschappen doet) meer naar de radio luistert dan degene die verantwoordelijk is voor het huishouden, van oudsher aangeduid als de doelgroep Boodschappers.

In 2013 is in het mediabereiksonderzoek een nieuwe doelgroep toegevoegd aan de reeks standaard inkoopdoelgroepen. De doelgroep Boodschappers bestaat uit degenen die verantwoordelijk zijn voor het huishouden. Het bleek echter dat zij lang niet altijd degene zijn die de dagelijkse boodschappen doen. Daarom is een nieuwe doelgroep toegevoegd: de Dagelijkse Aankopers.

Nu zijn de eerste resultaten te analyseren. Hieruit blijkt dat de Dagelijkse Aankoper – degene die dus daadwerkelijk afrekent bij de kassa van de supermarkt – meer en langer naar de radio luistert dan de Boodschapper. Gemiddeld 92% van de Dagelijkse Aankopers luistert wekelijks naar de radio, dat zijn 8,4 miljoen consumenten. (Bron: MSS en NLO/GfK Intomart, april – november 2013, 06-30 uur.)

Liedewij Hentenaar, directeur RAB: “Goed om te weten voor FMCG-adverteerders: als zij op Dagelijkse Aankopers inkopen, bereiken zij dus echt degenen die zij willen bereiken. En met radio bereiken zij deze ‘supermarktconsumenten’ heel goed. Gemiddeld luistert de Dagelijkse Aankoper tussen de 11% en 16% meer radio dan de doelgroep Boodschappers.

Helaas kunnen we niet achterhalen of dat lange luisteren van de shoptijd afgaat of dat ze misschien minder in het huishouden doen omdat zij al die boodschappen doen…”. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten