Search
Close this search box.

Nieuw luistercijfersrecord voor Joe FM

De Vlaamse commerciële zender Joe FM kan terugkijken op een uitstekend laatste kwartaal van 2013, zo blijkt uit de nieuwe luistercijfers. Het station steeg naar 8,5% marktaandeel, waarmee het oude record van eind 2012 verbroken is. Radio 2 blijft verreweg de populairste zender van Vlaanderen, terwijl Contact aan de leiding gaat in Wallonië.

Afgelopen donderdag publiceerde het Centrum voor Informatie (CIM) de nieuwe luistercijfers, die drie keer per jaar verschijnen. Golf 2013-3 bevat dan ook de periode 26 augustus tot en met 15 december.

Radio 2 blijft het populairst
De Vlaamse familiezender Radio 2 blijft de grootste zender van Vlaanderen. Weliswaar moest de zender van de VRT voor de tweede meting op een rij inleveren, maar met een marktaandeel van 28,2% is de afstand tot de concurrentie nog steeds enorm.

Q-music volgt op de tweede plaats met 13,5%, gevolgd door de alternatieve jongerenzender Studio Brussel met 13,1%. Beide zenders zagen eveneens het marktaandeel dalen. Wel wist Studio Brussel zijn positie bij de jong volwassen te verstevigen. In de doelgroep 18 tot 44 jaar steeg het marktaandeel naar 24,9%, terwijl Q-music hier daalde naar 21,4%.

MNM blijft stabiel bij de 12+ers met 9,8% marktaandeel, terwijl bij de doelgroep 18 tot 44 jaar 16,6% genoteerd wordt.

Flinke winst voor Joe FM en Radio 1
Flinke wist was er voor Joe FM. De classic hitszender zag het marktaandeel met 1,2%-punt stijgen naar 8,5%. Een nieuw record voor de zender.

Florent Luyckx, algemeen directeur radio bij Q-music en Joe FM, is dan ook blij met de nieuwe cijfers van zijn zenders:

“Deze cijfers zijn een bevestiging van de stevige en stabiele marktpositie die Q-music in de afgelopen jaren heeft ingenomen. Het station maakt waar wat het belooft, met als resultaat een groot en loyaal publiek. Daarnaast is het fantastisch om te zien dat het groeipotentieel dat wij al een tijd lang voelen voor Joe FM nu dan ook wordt onderstreept door deze cijfers. Joe heeft zijn beste meting in het bestaan van de zender en is overduidelijk een speler van belang geworden in de Vlaamse radiomarkt.”

Ook Radio 1 zag het marktaandeel weer fors stijgen. Het station herstelde volledig van het slechte voorjaar waarin de zender zijn laagste cijfers ooit scoorde. Met 8,4% blijft Radio 1 net achter Joe FM. Ook Nostalgie, de grote concurrent van Joe, zag het marktaandeel stijgen en scoort nu 6,0% marktaandeel.

Contact weer aan kop in Wallonië
In het Franstalige gedeelte blijft het stuivertje wisselen tussen Radio Contact en Bel RTL. Nadat vorige meting Bel RTL aan het langste eind trok, staat dit keer Contact weer op de eerste plaats. De dolfijn zag zijn marktaandeel met bijna een procentpunt stijgen naar 15,5%. In de doelgroep 18 tot 44 jaar scoort Contact zelfs 23,5%.

Bel RTL knalde ruim 2%-punt naar beneden en scoort nu 14,7% marktaandeel, terwijl VivaCité gestaag doorgroeit. Het regionale netwerk van de RTBF scoort 13,9% marktaandeel. Winst was er eveneens voor Nostalgie en Classic 21, terwijl NRJ en La Première beiden terrein verloren. [Radiowereld.NL]

Gerelateerde berichten