KIIS 1065 grijpt koppositie Sydney dankzij Kyle en Jackie O

De splinternieuwe hitzender KIIS 1065 in Sydney mag zich de grote winnaar van de luistercijfers noemen. Dankzij het wegkapen van het populairste ochtendduo van de stad bij 2Day FM zag KIIS het marktaandeel met bijna 3,5%-punt stijgen. Grote verliezer was dan ook 2Day FM die zijn marktaandeel zag instorten.

KIIS zet radiolandschap op z’n kop
De Australische stad Sydney maakte op 20 januari van dit jaar kennis met een nieuw radiostation. KIIS 1065 nam de plek in van de kwakkelende popzender Mix 106.5. En de komst van KIIS zorgde gelijk voor een belangrijke verschuiving, want de zender kaapte shockjock Kyle Sandilands en Jackie O Henderson weg bij rivaal 2Day FM. Een transfer die qua nieuwsimpact vergelijkbaar is als destijds de overstap van Edwin Evers van 3FM naar Radio 538 was.

Dankzij Kyle & Jackie O was 2Day FM jarenlang het populairste FM station van de stad. Door het opstappen van het duo kwam 2Day FM met een nieuw ochtendteam. Voormalig Spice Girl Melanie Brown werd aangetrokken om de ochtendshow te gaan presenteren met Jules Lund, Merrick Watts en Sophie Monk.

Afgelopen week verschenen de eerste luistercijfers van dit jaar. En zoals verwacht zijn er flink wat veranderingen. Allereerst heeft onderzoeksbureau GFK het stokje na 66 jaar van Nielsen overgenomen. Daarnaast is de impact van de overstap van Kyle & Jackie O duidelijk zichtbaar met een zeer verrassende lachende derde.

Luisteraars blijven Kyle & Jackie O trouw
KIIS 1065 zag het marktaandeel met bijna 3,5%-punt stijgen naar 8,4% en is hiermee het populairste FM station van de stad. Grote verliezer was 2Day FM die het marktaandeel als een plumpudding in elkaar zag storten. De zender daalde van 8,4 naar 4,0% marktaandeel.

In de ochtend zijn de gevolgen nog duidelijker. Kyle & Jackie O scoren op KIIS een marktaandeel van 9,3% (+6,0%-punt) en blijven hierdoor het populairst. 2Day FM daarentegen duikelde van 10,4 naar 3,8% marktaandeel. Een uitzonderlijke situatie, want normaliter blijven luisteraars hun radiostation in eerste instantie trouw. Radio 538 had bijvoorbeeld na de overstap van Evers twee jaar nodig om rivaal 3FM te verslaan.

Volgens Craig Bruce van  2Day FM was er rekening mee gehouden dat de zender zou dalen, maar viel het resultaat toch tegen: “Dit was slechter dan we hadden verwacht. We wisten dat we luisteraars zouden verliezen, maar niet hoeveel. Nu is duidelijk dat dit er meer zijn dan verwacht en dat is teleurstellend.”

Nova 96 9, de grote rivaal van 2Day FM en KIIS, zag zijn marktaandeel nagenoeg stabiel blijven op 7,5%. In de ochtend daarentegen wisten Ryan ‘Fitzy’ Fitzgerald en Michael ‘Wippa’ Wipfli terrein te winnen. Het marktaandeel steeg met 0,8%-punt naar 7,8%.

WSFM lachende derde
De lachende derde bij de luistercijfers was echter WSFM 101.7. De oldieszender zag zijn marktaandeel opeens met 1,7%-punt stijgen naar 8,1%. Maar belangrijker nog: het ochtendduo Brendan “Jonesy” Jones en Amanda Keller stegen maar liefst 3,1%-punt. Met 9,3% marktaandeel staan zij nu gelijk met Kyle & Jackie O. Het lijkt erop dat een deel van de oude Mix 106.5 luisteraars naar WSFM is overgestapt.

In de doelgroep 18 tot 24 jaar blijft Nova 969 marktleider, gevolgd door de publieke jongerenzender Tripple J. In de doelgroep 25 tot 34 jaar is KIIS 1065 marktleider, gevolgd door Nova 96.9. [Radiowereld.NL]

Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on email