Clear Channel blijft de radiomarkt domineren in Los Angeles. Opnieuw bezet het mediaconcern de complete top drie bij de luistercijfers. Dit keer staat 102.7 KIIS FM op de hoogste trede. Vorige maand was dit nog zusterstation 104.3 My FM (KBIG). In New York City blijft 106.7 Lite FM (WLTW) het populairst.
Al maanden bezet Clear Channel de complete top drie bij de luistercijfers. Alleen is het elke maand weer de vraag welke zender van Clear Channel er op de eerste plaats staat. Was dit in december nog de softpopzender KOST 103.5 en in januari de popzender My FM, nu is het de beurt aan KIIS FM.
Volgens de cijfers over februari van Nielsen Audio steeg KIIS met 0,3%-punt naar 5,5% marktaandeel. De hitzender blijft hiermee zusterstations My FM en KOST voor, die met 5,2% marktaandeel op een gedeelde tweede plaats staan. My daalde 0,2%-punt, terwijl KOST juist 0,5%-punt steeg.
Op de vierde plaats staat de urbanzender Power 106 (KPWR) net 4,6%, op de voet gevolgd door de hitzender 97.1 Amp Radio (KAMP) met 4,5%. Beide stations stonden vorige meting nog op een gedeelde vierde plaats.
Opvallend is de stijging van Hot 92.3 (KHHT). De dance classicszender zag zijn marktaandeel in drie maanden tijd met bijna een procentpunt stijgen. Met 3,3% marktaandeel staat Hot 92.3 nu op de achtste plaats.
Bij de doelgroep 18 tot 34 jaar en 18 tot 49 jaar staat Power 106 nu op de eerste plaats, terwijl KIIS aan kop gaat bij de doelgroep 25 tot 54 jaar.
Ochtend
In de ochtend staat de rockzender KROQ 106.7 weer op de eerste plaats. Kevin Ryder en Gene ‘Bean’ Baxter scoren een marktaandeel van 5,4%.
Flink verlies was er voor de talkzender KFI AM640. Na het verhuizen van de conservatieve presentator Rush Limbaugh naar zusterstation 1150 The Patriot (KEIB), is KFI in de ochtend van de tweede naar de zesde plaats gedaald. Maar ook The Patriot lijkt het oude succes van KFI nog niet te kunnen evenaren, want de zender staat ’s ochtends nu op de 37e plaats.
New York City
In de Big Apple blijft Lite FM het populiarst. De popzender zag het marktaandeel zelfs stijgen naar 6,9%. De urbanzender WBLS 107.5 daalde daarentegen met 0,7%-punt naar 5,6%. Wel blijft WBLS hiermee op de tweede plaats staan, alleen moet de zender deze delen met (W)CBS FM 101.1.
De oldieszender zag het marktaandeel met 0,2%-punt stijgen. Grote vraag is of CBS FM het marktaandeel verder kan laten stijgen de komende maanden. Begin maart trok CBS FM radio-icoon Scott Shannon aan als nieuwe ochtenddeejay.
Plaats vier is voor de nieuwszender WCBS Newsradio 880. Nadat de zender vorige meting al ruim een procentpunt steeg, kwam er dit keer 0,4%-punt bij WCBS 880 noteert nu 5,3% marktaandeel en blijft hierdoor Z100 (WHTZ) nipt voor. De hitzender zag zijn marktaandeel naar 5,2% stijgen.
Opvallend is dat (ook) in New York City het verhuizen van Rush Limbaugh en Sean Hannity naar een andere zender nauwelijks voor verschuivingen zorgt. 77 WABC, waarop de heren de afgelopen jaren te horen waren, daalde met 0,1%-punt naar 2,4%, maar 710 WOR, waar Limbaugh en Hannity nu te horen zijn, daalde eveneens. Hier ging het marktaandeel met 0,2%-punt omlaag naar 1,5%.
Bij de doelgroep 25 tot 54 jaar blijft Lite FM marktleider. Bij de doelgroep 18 tot 34 jaar blijft Z100 marktleider, terwijl bij de doelgroep 18 tot 49 jaar Z100 en Lite opnieuw gezamenlijk aan kop gaan. [Radiowereld.NL]